Update

Tex Cycle Terima Kelulusan EIA untuk Kemudahan Pengurusan Sisa Bersepadu Sabah

MHAB1990
Publish date: Fri, 13 Sep 2024, 05:50 PM

Tex Cycle Terima Kelulusan EIA untuk Kemudahan Pengurusan Sisa Bersepadu Sabah

Kelulusan EIA Memperkukuhkan Komitmen Alam Sekitar Tex Cycle Di Seluruh Malaysia Timur

SELANGOR, 13 SEPTEMBER 2024Tex Cycle Technology (M) Berhad (“Tex Cycle” atau “Kumpulan”), penyedia penyelesaian pengurusan sisa dan kitar semula yang mantap, mengumumkan anak syarikatnya, Tex Evolusi Waste Management Sdn. Bhd. (“Tex Evolusi”) telah mendapat kelulusan Penilaian Kesan Alam Sekitar (“EIA”) daripada Jabatan Alam Sekitar untuk "Cadangan kemudahan penyimpanan dan pemulihan sisa berjadual di luar tapak di Lot 2-9 dalam PL.196290767 di Sipitang Oil dan Taman Perindustrian Gas (SOGIP), Sipitang, Sabah".

Kelulusan ini merupakan langkah penting untuk memulakan operasi bagi kemudahan penyimpanan dan pemulihan sisa terjadual di luar tapak di SOGIP, Sabah, yang dijangka memulakan pembinaan menjelang suku keempat 2024.

Mengimbas perkembangan sejak pengumuman pada April 2024, Tex Cycle telah mengorak langkah besar dalam mewujudkan kemudahan pengurusan sisa berjadual bersepadu yang pertama di Sabah, dengan kerjasama Evolusi Bersatu Sdn. Bhd. Kemudahan ini bersedia untuk menawarkan penyelesaian rawatan sisa tempatan yang kos efektif yang mematuhi piawaian alam sekitar yang ketat, mengurangkan keperluan untuk mengangkut sisa ke Semenanjung untuk diproses. Inisiatif ini sejajar dengan matlamat kemampanan Sabah yang lebih luas dan dijangka mewujudkan lebih 150 peluang pekerjaan.

Kemudahan bersepadu yang baru diluluskan di Taman Perindustrian Minyak dan Gas Sipitang merupakan pembangunan penting bagi Tex Cycle, bertujuan untuk memperkemas proses pengurusan sisa dan meningkatkan perlindungan alam sekitar. Kelulusan EIA menggariskan pematuhan kemudahan terhadap piawaian alam sekitar yang ketat, memastikan semua operasi dijalankan dengan cara yang mengutamakan kemampanan dan meminimumkan kesan alam sekitar. Kelulusan ini adalah penting kerana ia bukan sahaja mengesahkan rancangan operasi kemudahan tetapi juga mengukuhkan kepercayaan masyarakat dan menyokong objektif ekologi jangka panjang.

Gary Dass A/L Anthony Francis, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Tex Cycle

Gary Dass A/L Anthony Francis, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Tex Cycle mengulas, "Dengan kelulusan EIA, kami kini bersedia untuk bergerak ke hadapan dengan pembangunan kemudahan canggih ini, yang mewakili pelaburan yang besar dalam masa depan alam sekitar dan ekonomi Sabah ini bukan sekadar projek tetapi elemen penting komitmen kami untuk melindungi alam sekitar dan meningkatkan kesejahteraan masyarakat melalui amalan pengurusan sisa yang bertanggungjawab.

Kemudahan itu, yang mewakili komitmen modal yang besar sebanyak RM100 juta, dijadualkan untuk memulakan pembinaan pada S4 2024. Ia akan menetapkan penanda aras baharu untuk pengurusan sisa di rantau ini, memanfaatkan teknologi pemulihan dan kitar semula termaju untuk memaksimumkan kecekapan sumber dan meminimumkan kesan alam sekitar.

Tex Cucle kekal teguh dalam komitmennya terhadap prinsip Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (“ESG”), menyepadukan nilai teras ini merentas semua aspek operasinya. Komitmen ini dicerminkan dalam inisiatif strategik dan pelaburan yang dijalankan syarikat, terutamanya dalam projek seperti kemudahan SOGIP, yang merangkumi dedikasi kami terhadap pembangunan mampan dan penjagaan alam sekitar yang bertanggungjawab.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment