Update

Samaiden Umum Usaha Sama dengan PT MCS Bina Energi untuk Perluas Perniagaan Tenaga Boleh Diperbaharui di Indonesia

MHAB1990
Publish date: Tue, 17 Sep 2024, 09:55 PM

Samaiden Umum Usaha Sama dengan PT MCS Bina Energi untuk Perluas Perniagaan Tenaga Boleh Diperbaharui di Indonesia

Perkongsian Strategik Bertujuan untuk Memperkukuh Kehadiran dalam Pasaran Tenaga Boleh Diperbaharui Asia Tenggara

PETALING JAYA, 17 SEPTEMBER 2024 Samaiden Group Berhad ("Samaiden"), pakar tenaga boleh diperbaharui (“RE”) yang terlibat terutamanya dalam kejuruteraan, pemerolehan, pembinaan dan pentauliahan (“EPCC”) dan pelaburan aset solar photovoltaic (“PV). ”) sistem dan loji tenaga boleh diperbaharui lain, dengan sukacitanya mengumumkan anak syarikat milik penuhnya, Samaiden SG Pte Ltd, telah memeterai Perjanjian Usahasama dan Pemegang Saham ("JVA") dengan PT MCS Bina Energi (“MCS”) untuk menubuhkan sebuah syarikat usaha sama di Indonesia.

PT MCS Bina Energi memberi tumpuan kepada sektor utama seperti infrastruktur asas, TBB dan sumber mineral. Syarikat itu berkait rapat dengan Bintang Timur Investama, sebuah firma pelaburan terpelbagai yang terlibat secara aktif dalam sektor infrastruktur, TBB dan teknologi.

Usahasama ini mewakili langkah strategik untuk Samaiden kerana ia bertujuan untuk meneroka pasaran TBB yang pesat di Indonesia. Kerjasama itu memanfaatkan kepakaran teknikal Samaiden dalam perkhidmatan EPCC dan rangkaian perniagaan MCS yang berakar umbi di Indonesia. Syarikat usaha sama itu akan melaksanakan pelbagai inisiatif RE, termasuk pembangunan sistem PV suria, loji kuasa, dan projek RE bina-kendali-sendiri, di samping menawarkan perkhidmatan perundingan untuk RE.

Syarikat usaha sama itu akan ditubuhkan dengan modal dibenarkan sebanyak IDR 10 bilion (kira-kira RM 2.8 juta). Samaiden akan memegang 70% kepentingan dalam entiti baharu itu, manakala MCS akan memiliki baki 30%. Peranan Samaiden akan tertumpu terutamanya pada penyediaan khidmat nasihat teknikal, memanfaatkan pengetahuannya yang mendalam dalam sistem PV solar dan RE, manakala MCS akan menumpukan pada mengenal pasti peluang perniagaan tempatan dan menavigasi landskap kawal selia di Indonesia. Perkongsian itu dijangka mengukuhkan kehadiran Samaiden dalam pasaran RE Asia Tenggara yang semakin berkembang.


Datuk Ir. Chow Pui Hee, Pengarah Urusan Kumpulan Samaiden


Pengarah Urusan Kumpulan Samaiden, Datuk Ir. Chow Pui Hee mengulas, “Usaha usaha sama ini merupakan pencapaian penting dalam strategi pengembangan kami di seluruh Asia Tenggara. Indonesia mempunyai komitmen kuat untuk membangunkan infrastruktur TBBnya sejajar dengan visi Samaiden untuk memacu penggunaan tenaga bersih di seluruh rantau ini. Kami percaya bahawa kerjasama ini akan meningkatkan lagi kapasiti kami untuk menyediakan lebih banyak penyelesaian TBB dan menyumbang secara positif kepada prestasi kewangan kami dan peralihan tenaga hijau serantau."

Baru-baru ini, Samaiden telah mengumumkan prestasi luar biasa mereka pada tahun kewangan (“FY”) 2024, mencatatkan hasil sebanyak RM227.2 juta, mewakili peningkatan 33% daripada RM170.8 juta pada TK 2023. Keuntungan sebelum cukai (PBT) Kumpulan melonjak sebanyak 63.2% kepada RM21.86 juta. Prestasi kewangan yang mengagumkan ini menggariskan keupayaan Samaiden untuk memanfaatkan peluang meluaskan dalam sektor TBB dan meletakkan Kumpulan dengan baik untuk kejayaan berterusan dan pertumbuhan masa depan.

Projek berterusan Kumpulan, disokong oleh perjanjian perkongsian baru-baru ini dan buku pesanan kukuh sebanyak RM313.52 juta pada 30 Jun 2024, dijangka menyumbang secara positif kepada Kumpulan dalam beberapa tahun akan datang.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment