Update

SYSTECH ADAKAN PERJANJIAN KERJASAMA DENGAN PINETOP TUBUH PUSAT DATA AI

MHAB1990
Publish date: Thu, 05 Sep 2024, 09:34 PM

SYSTECH ADAKAN PERJANJIAN KERJASAMA DENGAN PINETOP TUBUH PUSAT DATA AI

Memanfaatkan Kepakaran Gabungan dalam Penyelesaian AI dan IT untuk Memacu Pembangunan Pusat Data

PETALING JAYA, 5 SEPTEMBER 2024 Systech Bhd (“Systech” ), penyedia penyelesaian korporat digital mengumumkan bahawa SysAIU Sdn. Bhd. (“SysAIU”), anak syarikat milik penuh Systech, menandatangani Perjanjian Kerjasama (“Perjanjian”) dengan Pinetop Technology Venture Sdn. Bhd. (“Pinetop”), bagi menubuhkan Pusat Data Kecerdasan Buatan (“AI”) termaju di Malaysia.

 

Caption from L-R: Mr. Henry Tan Hup Yiak 陈合益先生, Principal Associate of David Lai & Tan Advocates & Solicitors, Dato’ Derrick Hooi拿督许家豪先生, Managing Director of Systech Berhad, En. Eizaz Azhar, Chief Executive Officer of Pinetop Technology Venture Sdn. Bhd., Mr. Lim Leong Cheong 林良聪先生, Director of Pinetop Technology Venture Sdn. Bhd.


Di bawah terma Perjanjian itu, SysAIU akan bertanggungjawab mendapat dan menguruskan peralatan dan infrastruktur penting untuk projek tersebut seperti unit pemprosesan grafik berprestasi tinggi (“GPU”), pelayan, sistem storan, peralatan rangkaian, sistem penyejukan dan unit bekalan kuasa. SysAIU akan menyelia pemasangan, konfigurasi dan penyelenggaraan sistem ini, memastikan ia memenuhi piawaian industri tertinggi untuk prestasi, kebolehpercayaan dan pematuhan. Selain itu, SysAIU akan menyediakan sokongan teknikal, latihan dan sumber untuk memudahkan penggunaan infrastruktur yang cekap dan berkesan oleh kakitangan pusat data dan pihak berkepentingan.

 

Pinetop, sebaliknya, akan menyumbang pengalaman luasnya dalam operasi dan pembangunan Pusat Data AI. Pinetop akan menyediakan perkhidmatan pelayan dan GPU serta sokongan teknikal untuk komponen-komponen penting ini. Selain itu, Pinetop akan bertanggungjawab untuk membangunkan aplikasi dan perisian yang diperlukan untuk operasi pusat data. Ini termasuk mereka bentuk, menulis kod, menguji, dan melancarkan perisian yang akan mengoptimumkan fungsi dan kecekapan pusat data. Peranan Pinetop akan menjadi penting dalam memastikan pusat data bukan sahaja memenuhi keperluan teknologi semasa tetapi juga dapat menyesuaikan diri dengan kemajuan akan datang dalam teknologi AI dan pemprosesan data.

Pinetop akan memainkan peranan penting dalam memastikan bahawa pusat data bukan sahaja memenuhi permintaan teknologi semasa tetapi juga boleh disesuaikan dengan kemajuan masa depan dalam AI dan teknologi pemprosesan data. Sebagai syarikat IT tempatan Pinetop terkenal dengan kepakarannya dalam mereka bentuk dan membina aplikasi web dan mudah alih, serta membangunkan Model Bahasa Besar (“LLM”) dan merupakan rakan kongsi saluran pengendali pusat data global terkemuka dengan kemudahan di semua tujuh benua, termasuk kehadiran penting di Johor, Malaysia.

 

Pengarah Urusan Systech Bhd, Dato’ Derrick Hooi berkata, “Kerjasama dengan Pinetop Technology Venture ini merupakan langkah penting ke hadapan dalam pelan strategik syarikat untuk berkembang ke sektor AI dan pusat data. Dengan menyepadukan kekuatan kami dalam AI dan keselamatan siber dengan kepakaran Pinetop dalam operasi pusat data dan mengaplikasi perisian. Kami bersedia untuk menyampaikan peruntukan pusat data terkini yang akan memenuhi keperluan perniagaan yang berkembang di Malaysia dan seterusnya. Perkongsian ini bukan sahaja mengukuhkan komitmen kami terhadap inovasi tetapi juga meletakkan kami untuk memanfaatkan peluang baru muncul dalam ekonomi digital.”

 

Ketua Pegawai Eksekutif Pinetop Technology Venture Sdn. Bhd., Eizaz Azhar mengulas, “Perkongsian dengan SysAIU menandakan satu peristiwa penting dalam perjalanan kami untuk memajukan AI dan teknologi pusat data di Malaysia. Dengan menggabungkan kepakaran kami dalam operasi dipacu AI dengan penyelesaian termaju dan servis GPU berprestasi tinggi SysAIU, kami yakin kerjasama ini akan membawa kepada pembangunan pusat data bertaraf dunia yang mampu memenuhi keperluan landskap digital yang berkembang. Kami teruja dengan potensi yang dimiliki perkongsian ini dan berharap untuk menyampaikan penyelesaian inovatif yang akan memacu pertumbuhan dan kemajuan teknologi di rantau ini.”

 

SysAIU dan Pinetop akan bekerjasama rapat dalam semua aspek projek, daripada belanjawan, perancangan kewangan, strategi pemasaran dan pelaksanaan operasi. Kerjasama itu bertujuan untuk memastikan penyepaduan yang lancar bagi teknologi dan kepakaran masing-masing, akhirnya memberikan penyelesaian pusat data yang teguh dan berskala kepada permintaan yang semakin meningkat di Malaysia.

 

Pada pukul 5 petang hari ini, harga saham Systech Bhd ditutup pada RM0.33, mewakili modal pasaran RM212.7 juta.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment