Update

IPO SDCG terlebih langgan sebanyak 144.08 kali, menjadikan nilai langganan tertinggi berdasarkan jumlah pemohon mana-mana IPO tahun ini

MHAB1990
Publish date: Tue, 10 Sep 2024, 11:09 PM

IPO SDCG terlebih langgan sebanyak 144.08 kali, menjadikan nilai langganan tertinggi berdasarkan jumlah pemohon mana-mana IPO tahun ini

Minat Pelabur yang Tinggi Mencerminkan Keyakinan terhadap Sistem Pengurusan Bangunan Kumpulan dan Penyelesaian Sistem Terma Suria

KUALA LUMPUR, 10 SEPTEMBER 2024 Solar District Cooling Group Berhad (“SDCG”) dengan sukacitanya mengumumkan bahawa Tawaran Awam Permulaannya (“IPO”) di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad (“Bursa Securities”) untuk orang awam Malaysia telah terlebih langganan sebanyak 144.08 kali.


Solar District Cooling Group Berhad


SDCG dan anak syarikatnya (“Kumpulan”) terlibat terutamanya dalam penyediaan dan penyelenggaraan sistem pengurusan bangunan (“BMS”), sistem haba suria dan perkhidmatan penjimatan tenaga. Kumpulan mempunyai rekod prestasi yang terbukti dalam meningkatkan kecekapan tenaga merentas sektor penjagaan kesihatan, hospitaliti dan perindustrian. Kumpulan SDCG terlibat dalam menyediakan perkhidmatan prestasi tenaga kepada syarikat konsesi yang menyediakan perkhidmatan sokongan hospital untuk hospital awam. Syarikat konsesi melibatkan Kumpulan SDCG sebagai subkontraktor untuk menjalankan kerja kecekapan tenaga yang berkaitan dengan pemasangan sistem air panas terma solar hibrid, dan untuk beberapa kontrak, pemasangan semula lampu pendarfluor lampu LED.

IPO SDCG terdiri daripada terbitan 118.67 juta saham biasa baharu (“Saham baharu”) dengan peruntukan berikut:

·         21,192,000 Saham baharu tersedia untuk permohonan oleh orang ramai Malaysia melalui pengundian;

·         21,192,000 Saham baharu tersedia untuk permohonan oleh orang yang layak; dan

·         76,286,000 Saham baharu melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih.

SDCG menerima sejumlah 31,678 permohonan untuk 3,074,469,300 Saham baharu bernilai RM 1,168,298,334 daripada orang awam Malaysia, mewakili kadar lebihan langganan sebanyak 144.08 kali. Kategori Bumiputera menyaksikan 15,307 permohonan untuk 1,356,970,100 saham baharu, dengan kadar lebihan langganan sebanyak 127.06 kali. Kategori awam merekodkan 16,371 permohonan untuk 1,717,499,200 saham baharu, menunjukkan kadar terlebih langganan sebanyak 161.09 kali.

Sementara itu, sejumlah 21,192,000 Saham baharu yang tersedia untuk permohonan oleh Orang Yang Layak telah dilanggan sepenuhnya.

Di bawah penempatan persendirian kepada pelabur terpilih yang terdiri daripada 76,286,000 Saham baharu, Ejen Penempatan telah mengesahkan bahawa bahagian penempatan telah dilanggani sepenuhnya.

Pengarah Urusan Bukan Bebas SDCG, Edison Kong melahirkan rasa terima kasihnya: “Kami amat berbesar hati dengan sambutan yang menggalakkan terhadap IPO kami. Minat pelabur yang kukuh adalah sokongan yang jelas terhadap hala tuju strategik kami dan potensi pertumbuhan dalam BMS dan sektor perkhidmatan prestasi tenaga. Kami menghargai kepercayaan yang diberikan pelabur kepada kami, dan kami komited untuk menggunakan sokongan ini untuk memacu usaha pengembangan dan inovasi kami.”

 

Edison menambah, “Penerimaan positif daripada pelabur adalah merendah diri dan memberi motivasi. Keyakinan yang kukuh ini menggalakkan kami untuk terus meningkatkan keupayaan kami dan mengembangkan jejak kami dalam sektor perkhidmatan BMS dan prestasi tenaga. Kami tetap berdedikasi untuk menyampaikan penyelesaian tenaga bangunan berkualiti tinggi dan mencipta nilai berkekalan untuk pemegang kepentingan kami."

Pengarah Urusan Mercury Securities Sdn Bhd, Chew Sing Guan, berkata, “Sambutan yang memberangsangkan terhadap IPO SDCG adalah bukti kukuh kepada keyakinan pasaran terhadap prospek Kumpulan. Kami berbangga kerana telah memainkan peranan dalam membawa SDCG ke pencapaian penting ini. Melangkah ke hadapan, kami yakin dengan hasil yang diperoleh, SDCG dilengkapi dengan baik untuk memanfaatkan peluang yang muncul.

Mercury Securities Sdn. Bhd. ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin, dan Ejen Penempatan untuk penyenaraian IPO ini.

Solar District Cooling Group Berhad akan membuat penampilan di Pasaran ACE Bursa Securities pada 19 September 2024.

Related Stocks
Market Buzz
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment