Update

SYNERGY HOUSE BERHAD DAPAT KELULUSAN UNTUK PENYENARAIAN PASARAN ACE, MELANTIK KENANGA IB SEBAGAI PENGURUS TAJA JAMIN

MHAB1990
Publish date: Mon, 17 Apr 2023, 09:26 PM

SYNERGY HOUSE BERHAD DAPAT KELULUSAN UNTUK PENYENARAIAN PASARAN ACE, MELANTIK KENANGA IB SEBAGAI PENGURUS TAJA JAMIN

·        IPO Synergy House Berhad terdiri daripada IPO sebanyak 130.0 juta saham yang terdiri daripada terbitan awam sebanyak 80.0 juta saham baharu dan tawaran untuk penjualan 50.0 juta saham sedia ada

·        Kenanga IB akan menguruskan taja jamin 37.5 juta saham yang terdiri daripada 25.0 juta saham baharu yang diperuntukkan untuk orang ramai dan 12.5 juta saham sedia ada diperuntukkan untuk orang yang layak.


KUALA LUMPUR, 17 April 2023 – SYNERGY HOUSE BERHAD  ("Synergy House" atau "Kumpulan"), penjual e-dagang rentas sempadan dan pengeksport perabot perabot rumah sedia untuk dipasang (“RTA”), telah memeterai  perjanjian taja jamin dengan Kenanga Investment Bank Berhad (“Kenanga IB”) untuk tawaran awam permulaan (“IPO”) Kumpulan yang akan datang di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad (“Bursa Securities”).

Kiri-Kanan: Pengarah Eksekutif Synergy House Teh Yee Luen and Tan Eu Tah; Pengarah Eksekutif, Ketua Perbankan Pelaburan Kumpulan dan Perbankan Islam Kenanga Investment Bank, Datuk Roslan Hj Tik, dan Pemangku Ketua Kewangan Korporat Kenanga Investment Bank Berhad Alvin Ooi

Sebelum memeterai perjanjian itu, Kumpulan sebelum ini telah mendapat kelulusan daripada Bursa Securities untuk kemasukan ke Senarai Rasmi serta penyenaraian sahamnya di Pasaran ACE Bursa Securities.

Sempena penyenaraiannya, pelaksanaan IPO Synergy akan merangkumi sejumlah 130.0 juta saham termasuk terbitan awam sebanyak 80.0 juta saham baharu mewakili 16.0% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan.  Saham IPO daripada terbitan awam akan diperuntukkan adalah seperti berikut:

  1. 25.0 juta saham mewakili 5.0% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan untuk diperuntukkan melalui pengundian kepada orang awam Malaysia;
  2. 12.5 juta saham mewakili 2.5% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan untuk diperuntukkan kepada pengarah, pekerja dan orang yang layak yang telah menyumbang kepada Kumpulan (“Orang Layak”);
  3. 30.0 juta saham mewakili 6.0% daripada saham terbitan yang diperbesarkan untuk diperuntukkan kepada pelabur terpilih melalui penempatan persendirian;  dan
  4. 12.5 juta saham mewakili 2.5% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan untuk diperuntukkan kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (“MITI”).

Pelaksanaan IPO itu juga termasuk tawaran untuk penjualan 50.0 juta saham sedia ada yang mewakili 10.0% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan yang akan disediakan melalui penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh MITI.

Di bawah perjanjian taja jamin, Kenanga IB akan menaja jamin 25.0 juta saham baharu yang disediakan kepada orang ramai Malaysia dan 12.5 juta saham sedia ada yang disediakan kepada Orang Yang Layak.

Pengarah Eksekutif Synergy House, Encik Tan Eu Tah

Pengarah Eksekutif Synergy House, Encik Tan Eu Tah berkata, “Perjanjian taja jamin ini menandakan satu peristiwa penting bagi kami kerana ia membawa kami selangkah lebih dekat ke arah menjadi syarikat tersenarai.  Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada Bursa Securities kerana memberikan kelulusan untuk penyenaraian kami.  Kami juga berbesar hati untuk mempunyai Kenanga IB sebagai Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Ejen Penempatan kami.  IPO kami akan memberikan kami modal untuk mengembangkan perniagaan kami yang mana model perniagaan kami pakai sejak 2004. Sejak 2004, kami telah memberi tumpuan semata-mata pada reka bentuk, pembangunan dan penjualan perabot rumah RTA dan penyumberan luar semua kerja pembuatan kepada pengilang pihak ketiga.”

Pengarah Eksekutif Synergy House, Encik Teh Yee Luen

Pengarah Eksekutif Synergy House, Encik Teh Yee Luen berkata, “Dana yang diraih melalui IPO akan membolehkan kami terus mengembangkan segmen perniagaan kepada pengguna (“B2C”) yang kami mulakan pada 2012. Jualan daripada segmen B2C kami  telah meningkat daripada RM1.99 juta pada tahun kewangan berakhir (“FYE”) 31 Disember 2019 kepada RM24.78 juta pada FYE 31 Disember 2021 pada kadar pertumbuhan tahunan kompaun sebanyak 252.88%.  Selaras dengan strategi untuk terus mengembangkan segmen B2C kami, sebahagian daripada hasil IPO itu akan digunakan untuk membeli inventori bagi segmen B2C serta untuk pelaksanaan strategi pengiklanan dan promosi e-dagang.


Pengarah Eksekutif, Ketua Perbankan Pelaburan Kumpulan dan Perbankan Islam Kenanga IB, Datuk Roslan Hj Tik berkata, “Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada Synergy House kerana memberi peluang kepada kami untuk pelaksanaan IPO Kumpulan.  Keputusan Kumpulan untuk memberi tumpuan semata-mata pada reka bentuk, pembangunan dan penjualan perabot rumah RTA telah menjadi sesuatu penting bagi pertumbuhannya.  Kami percaya bahawa Kumpulan akan dapat terus memanfaatkan keupayaan reka bentuk dan pembangunannya untuk mengembangkan lagi perniagaannya melalui penyenaraian.  Doa terbaik kami kepada Kumpulan dalam perjalanan baharu ini dan kami berharap dapat menyokong Synergy House dalam usaha masa depannya.”

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment