Update

SCIB DIANUGERAH KONTRAK RM162 JUTA BAGI KERJA PEMBANGUNAN PPAM DI PERAK

MHAB1990
Publish date: Thu, 25 Jul 2024, 07:40 PM

SCIB DIANUGERAH KONTRAK RM162 JUTA BAGI KERJA PEMBANGUNAN PPAM DI PERAK

Syarikat Mendapat Kontrak Utama untuk Meningkatkan Infrastruktur Perumahan Mampu Milik di Perak


KUCHING, SARAWAK, 25 JULAI 2024 – Pakar sistem bangunan perindustrian, Sarawak Consolidated Industries Berhad ("SCIB" atau "Syarikat) dengan sukacitanya mengumumkan bahawa melalui anak syarikat milik penuhnya SCIB Properties Sdn. Bhd. (“SCIBP”), telah berjaya memperoleh kontrak yang besar daripada Awana JV Suria Saga Sdn. Bhd. ("AJVS") untuk pembangunan, infrastruktur dan kerja-kerja bangunan utama Program Perumahan Penjawat Awam (PPAM) di Mualim, Perak. Projek ini, bernilai RM162 juta, melibatkan pembinaan kedua-dua unit rumah mampu milik dan komersial merentas dua fasa, menekankan komitmen SCIB untuk meningkatkan infrastruktur perumahan di Malaysia.

Projek PPAM akan dijalankan dalam dua fasa. Fasa 1A akan terdiri daripada 346 unit rumah teres mampu milik satu tingkat (Jenis B) dan 28 unit pejabat kedai dua tingkat.  Fasa 1B akan merangkumi 455 unit rumah teres mampu milik dua tingkat (Jenis A). Pembangunan itu meliputi kira-kira 48.56 hektar merentasi beberapa lot di Mukim Hulu Bernam Timur, Mualim, Perak. Jumlah kontrak keseluruhan projek ini ialah RM162 juta, dengan tempoh kontrak selama 23 bulan.


Pengarah Urusan SCIB, Ku Chong Hong

Encik Ku Chong Hong, Pengarah Urusan SCIB, berkata: “Kami berbesar hati kerana diamanahkan dengan projek penting ini yang sejajar dengan tumpuan strategik kami terhadap pembangunan komuniti yang mampan. Kontrak ini bukan sahaja mengukuhkan portfolio kami dalam sektor pembinaan tetapi juga menekankan dedikasi kami untuk menyumbang kepada landskap rumah mampu milik Malaysia. Kami yakin dengan keupayaan kami untuk memberikan ruang kediaman berkualiti yang memenuhi piawaian pembinaan dan kelestarian alam sekitar yang dikehendaki. Projek terbaru dan perkongsian strategik kami terus memacu keyakinan kami dalam mengekalkan keuntungan dan mencapai pertumbuhan jangka panjang.

Projek baharu itu menambah portfolio SCIB yang mengagumkan dan menunjukkan keupayaan Syarikat untuk melaksanakan dan menyiapkan projek infrastruktur berskala besar. SCIB kekal komited untuk menyampaikan projek yang menambah nilai kepada pemegang kepentingannya dan menyokong matlamat pembangunan negara.

Terbaru, SCIB mengumumkan jaminan kemudahan perbankan Islam berjumlah RM70 juta daripada Small Medium Enterprise Development Bank Malaysia Berhad (SME Bank). Langkah ini meningkatkan ketangkasan kewangan SCIB dan menyokong komitmennya terhadap kecemerlangan dan pertumbuhan operasi.

Pada pukul 5 petang 25 Julai 2024, harga saham SCIB ditutup pada RM0.290, mencerminkan modal pasaran RM191juta.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment