Update

MAKLUM BALAS MENGGALAKKAN DARIPADA AWAM! IPO KUCINGKO BERHAD TERLEBIH LANGGANAN SEHINGGA 99.02 KALI

MHAB1990
Publish date: Tue, 16 Jul 2024, 05:29 PM

MAKLUM BALAS MENGGALAKKAN DARIPADA AWAM!

IPO KUCINGKO BERHAD TERLEBIH LANGGANAN SEHINGGA 99.02 KALI


KUALA LUMPUR, 16 JULAI 2024 Kucingko Berhad  (“Kucingko” atau “Syarikat”), penyedia perkhidmatan pengeluaran animasi 2D yang mantap, dengan sukacitanya mengumumkan bahawa bahagian awam Malaysia bagi tawaran awam permulaan (“IPO”) Syarikat pada Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad  (“Bursa Securities”) telah terlebih langgan sebanyak 99.02 kali.

Pelaksanaan IPO Kucingko melibatkan terbitan awam sebanyak 100.0 juta saham biasa baharu (“Saham Terbitan”) dan tawaran untuk penjualan 100.0 juta saham biasa sedia ada (“Saham Tawaran”) (secara kolektif “Saham IPO”), yang mewakili agregat sebanyak 40.0% daripada jumlah saham biasa Syarikat yang diperbesarkan. Saham IPO akan ditawarkan dengan cara berikut:

 

Awam Malaysia

• 25.0 juta Saham Terbitan, mewakili 5.0% daripada jumlah saham biasa yang diperbesarkan, diperuntukkan untuk permohonan oleh orang awam Malaysia, dengan separuh daripada peruntukan ini dikhaskan untuk pelabur Bumiputera.

 

Orang yang layak

• 10.0 juta Saham Terbitan, mewakili 2.0% daripada jumlah saham biasa yang diperbesarkan, diperuntukkan untuk permohonan oleh pengarah yang layak, pengurusan kanan utama, pekerja dan syarikat bersekutu yang telah menyumbang kepada kejayaan Kucingko.

 

Penempatan persendirian kepada pelabur terpilih

• 165.0 juta Saham IPO (terdiri daripada 65.0 juta Saham Terbitan dan 100.0 juta Saham Tawaran), mewakili 33.0% daripada bilangan saham biasa yang diperbesarkan diperuntukkan melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih.

 

Syarikat menerima sejumlah 21,929 permohonan untuk 2,500,507,000 Saham Terbitan bernilai RM750.2 juta daripada orang awam Malaysia, mewakili kadar terlebih langganan sebanyak 99.02 kali. Kategori Bumiputera menyaksikan 7,242 permohonan untuk 822,427,600 Saham Terbitan, dengan kadar terlebih langganan sebanyak 64.79 kali. Kategori Awam merekodkan 14,687 permohonan untuk 1,678,079,400 Saham Terbitan, menunjukkan kadar terlebih langganan sebanyak 133.25 kali.

 

Sementara itu, 10.0 juta Saham Terbitan yang tersedia untuk permohonan oleh pengarah yang layak, pengurusan kanan utama, pekerja dan syarikat bersekutu yang telah menyumbang kepada kejayaan Kucingko telah dilanggan sepenuhnya.

 

Di bawah penempatan persendirian kepada pelabur institusi dan/atau terpilih yang dikenal pasti yang terdiri daripada 65.0 juta Saham Terbitan dan 100.0 juta Saham Tawaran, bahagian peletakan telah dilindungi sepenuhnya.

Pengarah Eksekutif Kucingko Berhad, Encik See Chin Joo


Pengarah Eksekutif Kucingko Berhad, Encik See Chin Joo melahirkan rasa terima kasihnya: “Kami sangat teruja dengan sambutan luar biasa terhadap IPO Kucingko Berhad. Keghairahan ini menekankan keyakinan pasaran terhadap visi strategik dan masa depan Kucingko dalam industri animasi. Tahap sokongan pelabur yang tinggi ini mengukuhkan lagi keupayaan kami, dan cita-cita untuk meningkatkan perniagaan kami ke peringkat seterusnya, dan lebih penting lagi komitmen kami untuk mengubah setiap piksel—bahan asas animasi—menjadi naratif yang menguntungkan bagi para pemegang saham kami."

 

Pengarah Eksekutif Kucingko Berhad, Encik Ooi Kok Hong

Pengarah Eksekutif Kucingko Berhad, Encik Ooi Kok Hong menambah: “Penerimaan cemerlang IPO kami menandakan kejayaan bersejarah bagi Kucingko, kerana tidak lama lagi kami akan menjadi syarikat pengeluaran animasi pertama yang debut di Bursa Malaysia. Kami teruja untuk mengembangkan keupayaan pengeluaran kami secara tempatan, memanfaatkan kumpulan bakat di Malaysia Timur, dan menubuhkan pejabat jualan dan pemasaran baharu di AS. Inisiatif ini akan meletakkan Kucingko kukuh untuk memenuhi permintaan global yang semakin meningkat untuk kandungan animasi berkualiti tinggi di televisyen dan platform penstriman dalam talian. Kami sangat teruja dengan masa depan Kucingko.”

 

Pengarah Eksekutif, Ketua Perbankan Pelaburan Kumpulan dan Perbankan Islam Kenanga Investment Bank Berhad, Datuk Roslan Hj Tik menyatakan: “Kehadiran pelabur yang bersemangat untuk IPO Kucingko menyerlahkan keyakinan pasaran terhadap masa depan syarikat. Kami berbangga untuk menyokong Kucingko dalam perjalanan yang menarik ini dan yakin dengan kejayaannya yang berterusan.”

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment