Update

APB BERI PERHATIAN TEGURAN UBAH SUAI MENGENAI PENYATA KEWANGAN, BAGI MENJAMIN PERNIAGAAN BERJALAN SEPERTI BIASA

MHAB1990
Publish date: Thu, 01 Aug 2024, 01:47 AM

APB BERI PERHATIAN TEGURAN UBAH SUAI MENGENAI PENYATA KEWANGAN, BAGI MENJAMIN PERNIAGAAN BERJALAN SEPERTI BIASA

Kumpulan Memastikan Ketelusan dan Integriti Di tengah-tengah Kajian Semula Transaksi Khusus yang Berterusan


SHAH ALAM, 31 JULAI 2024 – APB Resources Berhad ("APB" atau "Kumpulan"), fabrikasi terkemuka bagi peralatan kejuruteraan reka bentuk, mengakui dan ingin merujuk kepada Teguran Ubahsuai yang dikeluarkan oleh juruaudit dalam penyata kewangan, berkaitan dengan deposit khusus berjumlah RM22.78 juta.


APB Resources Berhad


Seperti yang dinyatakan dalam Nota 10 kepada penyata kewangan, Kumpulan telah membuat beberapa pembayaran deposit yang dibuat kepada pelbagai pihak. Bayaran ini terdiri daripada 50% bayaran pendahuluan untuk jumlah kontrak yang berkaitan dengan menaik taraf dan pembinaan premis pejabat dan kilang, bayaran untuk perkhidmatan perundingan dan pelaksanaan perisian ERP, bayaran pendahuluan untuk pembekalan paip, 25% bayaran separa untuk pertimbangan pembelian untuk memperoleh syarikat, dan bayaran pendahuluan untuk tender projek.

Walau bagaimanapun, disebabkan pertimbangan ekonomi, urus niaga ini kemudiannya dibatalkan, dan keseluruhan deposit telah dikembalikan sepenuhnya. Walaupun terdapat bayaran balik, juruaudit telah mengesyorkan bahawa Kumpulan menjalankan prosedur yang meluas untuk mengesahkan rasional perniagaan urus niaga ini dan menilai sebarang kemungkinan ketidakpatuhan terhadap undang-undang dan peraturan yang berkenaan.

Untuk menangani kebimbangan ini, APB telah menghubungi firma profesional untuk menjalankan semakan menyeluruh terhadap urus niaga ini dan telah melantik firma guaman untuk menentukan sama ada terdapat sebarang keadaan ketidakpatuhan terhadap undang-undang dan peraturan yang berkenaan. Sehingga tarikh kebenaran penyata kewangan, hasil kedua-dua semakan masih belum selesai.

APB kekal komited untuk mengekalkan piawaian integriti dan ketelusan tertinggi dalam pelaporan dan pendedahan kewangannya. Kumpulan menekankan bahawa urus niaga ini, yang dimulakan di bawah arahan bekas pengarah, tidak akan memberi kesan kepada prestasi operasi atau aliran tunai Syarikat.

Pasukan pengurusan APB mengulas: "APB berdedikasi untuk menegakkan kepercayaan pemegang saham dan pemegang kepentingan kami dengan memastikan pematuhan ketat terhadap semua keperluan kawal selia. dan semakan menyeluruh terhadap urus niaga yang dipersoalkan Kami telah mengambil langkah proaktif dengan melibatkan profesional bebas untuk menilai rasional perniagaan dan pematuhan undang-undang bagi urus niaga ini menangani kebimbangan ini.”

Sebagai kesimpulan, APB terus menjalankan perniagaannya seperti biasa, dengan fokus yang teguh pada kecekapan teras dan inisiatif pertumbuhan strategiknya. Kumpulan kekal optimistik tentang prospek masa depannya dan berada pada kedudukan yang baik untuk memanfaatkan peluang yang muncul dalam sektor fabrikasi, semikonduktor dan seterusnya.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment