Update

KUCINGKO BUAT PENAMPILAN DI PASARAN ACE DENGAN HARGA PEMBUKAAN RM0.805

MHAB1990
Publish date: Fri, 26 Jul 2024, 03:10 PM

KUCINGKO BUAT PENAMPILAN DI PASARAN ACE DENGAN HARGA PEMBUKAAN RM0.805

KUALA LUMPUR, 28 JUN 2024 Kucingko Berhad (“Kucingko” atau “Syarikat”), syarikat pengeluaran animasi 2D tersenarai awam pertama, membuat penampilan sulung hari ini di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad (“Bursa Securities”). Saham dibuka pada RM0.805 sesaham, mempamerkan premium 168.33% yang ketara berbanding harga IPO RM0.30 sesaham.


Captions from L-R: Mr. Lim Chor Ghee 林佐毅先生, Independent Non-Executive Chairman of Kucingko Berhad, Ms. Elaine Law Soh Ying 刘淑盈女士, Independent Non-Executive Director of Kucingko Berhad, Datuk Roslan Hj Tik , Head of Group Investment Banking and Islamic Banking of Kenanga Investment Bank Berhad, Mr. Ooi Kok Hong 黄国俸先生, Executive Director of Kucingko Berhad, Mr. See Chin Joo 施桢裕先生, Executive Director of Kucingko Berhad, Mr. Puar Chin Jong 潘进忠先生, Independent Non-Executive Director of Kucingko Berhad, Mr. Ku Chia Loon 邱佳倫先生, Non-Independent Non-Executive Director of Kucingko Berhad, Ms. Quah Bee Fong 柯美芳女士, Independent Non-Executive Director of Kucingko Berhad


Kucingko disenaraikan di bawah nama saham "KUCINGKO" dengan kod stok "0315".

Kucingko pakar dalam menyediakan pengeluaran animasi 2D berkualiti tinggi untuk penyiar global dan platform penstriman dan merupakan salah satu syarikat pengeluaran animasi terbesar di Malaysia. Kucingko telah memperoleh pengiktirafan yang ketara di peringkat global, termasuk pencalonan BAFTA dan beberapa anugerah antarabangsa yang lain.

Tawaran awam permulaan Kucingko Berhad telah berjaya mengumpul jumlah hasil sebanyak RM30 juta, yang akan digunakan seperti berikut:

       i.         RM17.8 juta ke arah pengembangan kapasiti, termasuk penubuhan pejabat cawangan pengeluaran di Malaysia Timur untuk memanfaatkan kumpulan tenaga mahir tempatan dan menaik taraf pejabat operasi sedia ada di Selangor;

      ii.         RM4.4 juta untuk menubuhkan pejabat jualan di Amerika Syarikat untuk meluaskan jangkauan pasaran;

     iii.         RM4.2 juta untuk modal kerja;

    iv.         RM3.6 juta untuk perbelanjaan penyenaraian.

Pengarah Eksekutif Kucingko Berhad, Encik See Chin Joo mengulas: “Penyenaraian yang berjaya ini merupakan satu kejayaan besar bagi Kucingko. Ia mencerminkan keyakinan pasaran dalam industri animasi, dan penerimaan pelabur terhadap syarikat unik yang mempunyai rekod prestasi yang menguntungkan. Kami teruja dengan peluang yang akan dibawa oleh ini, membolehkan kami mengembangkan lagi kapasiti pengeluaran kami dan menjangkau lebih ramai pelanggan global. Dana yang diperoleh akan membolehkan kami melabur dalam membina kapasiti secara tempatan dan memperdalam kehadiran kami dalam pasaran Amerika Utara, memastikan kami kekal di barisan hadapan dalam industri animasi.”

Pengarah Eksekutif Kucingko Berhad, Encik Ooi Kok Hong menambah: “Matlamat kami adalah untuk terus meningkatkan permainan kami dalam menyampaikan kandungan berkualiti tinggi untuk platform televisyen dan penstriman tradisional. Penyenaraian ini akan menyokong usaha kami untuk mencapai matlamat tersebut. Di samping itu, pembinaan bakat dan pelaburan berterusan dalam bakat terbaik adalah keutamaan kami. Kami tidak lama lagi akan melancarkan rancangan kami untuk bekerjasama dengan universiti dan agensi kerajaan negeri untuk memupuk bakat tempatan dan memperkasakan mereka dengan set kemahiran yang betul untuk menyumbang secara positif kembali kepada industri. Kami sedang membina semua inisiatif ini untuk pertumbuhan dan kejayaan yang mampan dalam pasaran animasi global.”


Caption from L-R: Mr Leong Yew Loong 梁耀隆先生, Head, Corporate & Institutional Coverage of Kenanga Investment Bank Berhad, Ms. Quah Bee Fong 柯美芳女士, Independent Non-Executive Director of Kucingko Berhad, Mr. Ku Chia Loon 邱佳倫先生, Non-Independent Non-Executive Director of Kucingko Berhad, Mr. Puar Chin Jong 潘进忠先生, Independent Non-Executive Director of Kucingko Berhad, Ms. Elaine Law Soh Ying 刘淑盈女士, Independent Non-Executive Director of Kucingko Berhad, Mr. Lim Chor Ghee 林佐毅先生, Independent Non-Executive Chairman of Kucingko Berhad, Mr. Ooi Kok Hong 黄国俸先生, Executive Director of Kucingko Berhad, Mr. See Chin Joo 施桢裕先生, Executive Director of Kucingko Berhad, Ms. Leong Mei Cian 梁瑂倩女士, Head of Planning of Kucingko Berhad, Mohd Faizal Bin Mohd Wazir, Head of Animation of Kucingko Berhad, Datuk Roslan Hj Tik , Head of Group Investment Banking and Islamic Banking of Kenanga Investment Bank Berhad, Ms. Ong Sook Ling 王偲靈女士, Senior Vice President, Corporate Finance of Kenanga Investment Bank Berhad, Mr Alvin Ooi Yet Ming 黄业明先生,, Head, Corporate Finance of Kenanga Investment Bank Berhad, Ms. Fong Soh San 冯素珊女士, Head, Equity Capital Markets of Kenanga Investment Bank Berhad


Kenanga Investment Bank Berhad ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Ejen Penempatan untuk Kucingko Berhad.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment