Update

Tex Cycle Terus Memperkukuh Portfolio dengan Pengambilalihan Strategik Makmal Bertauliah Safety & Environmental Laboratory

MHAB1990
Publish date: Mon, 19 Aug 2024, 11:11 PM

Tex Cycle Terus Memperkukuh Portfolio dengan Pengambilalihan Strategik Makmal Bertauliah Safety & Environmental Laboratory

Memperkukuh Keupayaan Kumpulan dalam Pematuhan Alam Sekitar dan Keselamatan dengan Jaminan Keuntungan


KUALA LUMPUR, 19 OGOS 2024 – Tex Cycle Technology (M) Berhad (“Tex Cycle” atau “Kumpulan”), penyedia penyelesaian pengurusan sisa dan kitar semula yang mantap, berbesar hati mengumumkan pemerolehan 60.0% kepentingan ekuiti dalam Safety & Environmental Laboratory Sdn. Bhd. (“SEL”), mempertingkatkan lagi perkhidmatan ujian dan pematuhan alam sekitarnya.


Caption from L-R: Mr. Lee Hai Peng 李海滨先生, Executive Director of Tex Cycle, Mr. Gary Dass, Group Chief Executive Officer of Tex Cycle, Mr. Kaliswaran A/L Palanisamy, Managing Director of Safety & Environmental Laboratory Sdn. Bhd., Ms. Geraldine Hii 许筱苇女士, Group Chief Financial Officer of Tex Cycle


SEL, ditubuhkan untuk memenuhi keperluan yang semakin meningkat untuk Perkhidmatan Pemantauan dan Analisis Makmal Alam Sekitar, Kesihatan & Keselamatan (“EHS”), membawa lebih sedekad pengalaman dan rangkaian luas perkhidmatan termasuk pemantauan alam sekitar, Jabatan Alam Sekitar (“JAS”) kelulusan, dan latihan keselamatan. Pemerolehan ini membolehkan Tex Cycle mengembangkan penawarannya untuk merangkumi perkhidmatan persekitaran, kesihatan dan keselamatan yang komprehensif melalui pasukan pakar SEL dan perkhidmatan makmal bertauliah.

Di bawah terma perjanjian, pemerolehan ini yang berharga kira-kira RM8.4 juta untuk 60.0% daripada SEL, membolehkan Tex Cycle memperoleh jaminan keuntungan daripada SEL dengan keuntungan teraudit selepas cukai (“PAT”) tidak kurang daripada RM2.0 juta bagi setiap tahun kewangan berakhir 2024 dan 2025. Selain itu, SEL menjamin nilai aset ketara bersih tidak kurang daripada RM4.4 juta pada tarikh siap.

Pemerolehan strategik ini dijangka meningkatkan keupayaan Tex Cycle dengan ketara, menggalakkan capaian geografi dan operasi yang lebih luas, mengukuhkan kedudukannya sebagai penyedia penyelesaian alam sekitar yang komprehensif, dan mewujudkan sinergi dengan mengukuhkan keupayaan dalaman kami untuk analisis sampel kimia, sisa dan alam sekitar serta perkhidmatan EHS. Sinergi ini akan membolehkan kami memenuhi permintaan pelanggan kami dengan lebih baik dan memacu inovasi dalam penawaran perkhidmatan kami.

Encik Gary Dass A/L Anthony Francis, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Tex Cycle mengulas, "Kami menantikan pemerolehan strategik ini, yang memperkenalkan perkhidmatan ujian makmal ke dalam portfolio kami, membuka peluang perniagaan baharu yang luas untuk Tex Cycle. Menyepadukan kepakaran dan perkhidmatan SEL dalam operasi kami membolehkan kami menawarkan penyelesaian alam sekitar, kesihatan dan keselamatan yang komprehensif ini bukan sahaja mengukuhkan kedudukan kami dalam pasaran tetapi juga sejajar dengan matlamat strategik kami untuk meningkatkan kepelbagaian perkhidmatan dan kecemerlangan operasi, memastikan kami terus memenuhi keperluan pelanggan kami yang semakin berkembang."

"Kami sangat teruja untuk bergabung tenaga dengan Tex Cycle, satu langkah yang menandakan pencapaian penting bagi kedua-dua syarikat kami," kata Kaliswaran A/L Palanisamy, Pengarah Urusan SEL. "Kerjasama ini bukan sahaja meningkatkan keupayaan kami tetapi juga meluaskan capaian kami, membolehkan kami menawarkan perkhidmatan ujian makmal khusus kami ke pasaran yang lebih luas. Penyepaduan ini memberikan peluang jualan silang yang besar, membolehkan kedua-dua syarikat memanfaatkan kekuatan masing-masing untuk memberikan nilai yang lebih besar dan penyelesaian inovatif kepada pelanggan kami."

Pada pukul 5 petang, 19 Ogos 2024, harga saham Tex Cycle ditutup pada RM1.220, mewakili modal pasaran sebanyak RM343.1 juta.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment