Update

VARIA PEROLEH KONTRAK RM61.4 JUTA BINA FASILITI PENDIDIKAN DI PERAK

MHAB1990
Publish date: Wed, 14 Aug 2024, 06:16 PM

VARIA PEROLEH KONTRAK RM61.4 JUTA BINA FASILITI PENDIDIKAN DI PERAK

Kemenangan Projek Baharu bersama Kemuncak Pesaka Sdn Bhd Meluaskan Kehadiran Varia dalam Sektor Pendidikan

KUALA LUMPUR, 14 OGOS 2024Varia Berhad ("Varia" atau "Kumpulan"), pemain berpengalaman dalam bidang pembinaan dan pembangunan hartanah, dengan sukacitanya mengumumkan bahawa anak syarikat milik penuhnya, Pembinaan Teguh Maju Sdn. Bhd. ("PTM"), telah dianugerahkan Surat Anugerah (“LoA”) oleh Kemuncak Pesaka Sdn Bhd., bernilai RM61.4 juta, bagi membina dan menyiapkan bangunan utama dan kerja-kerja luaran untuk kemudahan pendidikan di Kampus Sultan Azlan Shah (KSAS), Universiti Pendidikan Sultan Idris di Tanjong Malim, Perak. Kerja-kerja tersebut adalah “Cadangan Mereka Bentuk, Membina, Menyiapkan, Menguji dan Mentauliah Pembinaan Asrama Pelajar, Pusat Antarabangsa dan Mobiliti, Pusat Kemahiran Bahasa, Ruang -Ruang Sokongan dan Infrastruktur Luar, serta Kerja-Kerja berkaitan dengannya” (“Projek”).

Datuk Benson Lau, Pengarah Urusan Varia


Projek ini melibatkan reka bentuk, pembinaan, penyiapan, ujian dan pentauliahan pelbagai kemudahan pendidikan, termasuk asrama pelajar, pusat antarabangsa dan mobiliti, pusat kemahiran bahasa, ruang sokongan dan infrastruktur luaran yang berkaitan. Kerja kontrak ditetapkan untuk bermula pada 19 Ogos 2024 dan dijangka siap pada 31 Mac 2027, meliputi tempoh selama 31 bulan.

Kontrak ini bersedia untuk memberi kesan positif kepada pendapatan Varia sepanjang tempoh kewangan yang berkaitan dalam tempoh kontrak. Selain itu, penglibatan ini mencerminkan pengaruh Varia yang semakin meningkat dalam sektor pendidikan dan sejajar dengan strateginya untuk mempelbagaikan portfolio projeknya merentas industri yang berbeza.

Datuk Benson Lau, Pengarah Urusan Varia berkata, "Kontrak baharu di Tanjong Malim ini adalah bukti keupayaan PTM dan pengembangan Varia dalam sektor pembinaan, khususnya dalam infrastruktur pendidikan. Ia bukan sahaja meningkatkan buku pesanan kami tetapi juga mengukuhkan komitmen kami untuk menyumbang kepada pembangunan pendidikan di Malaysia."

Kontrak itu juga merangkumi komitmen Varia terhadap kecemerlangan dan kemampanan dalam pembinaan, memastikan semua kerja dilaksanakan dengan kesan alam sekitar yang minimum dan mematuhi piawaian kualiti dan keselamatan tertinggi.

Sehingga 14 Ogos 2024, 12:30 tengahari, harga saham Varia berada pada RM1.04 dengan modal pasaran RM 442.0 juta.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment