Update

Tex Cycle Umum Keputusan Kewangan Suku Kedua Kukuh Dengan Keuntungan Sebelum Cukai RM2.8 Juta

MHAB1990
Publish date: Wed, 14 Aug 2024, 02:36 AM

Tex Cycle Umum Keputusan Kewangan Suku Kedua Kukuh Dengan Keuntungan Sebelum Cukai RM2.8 Juta

Meneroka Pasaran dengan Ketangkasan Strategik dan Kecekapan Operasi Berterusan

KUALA LUMPUR, 13 OGOS 2024Tex Cycle Technology (M) Berhad (“Tex Cycle” or the “Group”), (“Tex Cycle” atau “Kumpulan”), penyedia penyelesaian pengurusan sisa dan kitar semula yang mantap, dengan sukacitanya mengumumkan keputusan kewangannya bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2024 (“S2 TK2024”) dengan merekodkan hasil sebanyak RM8.3 juta dan RM2.8 juta dalam Untung Sebelum Cukai (“PBT”).


En. Gary Dass A/L Anthony Francis, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Tex Cycle


Berbanding dengan suku tahun yang sama dengan tahun sebelumnya ("Q2 FY2023"), Kumpulan melihat penurunan kecil dalam hasil kira-kira RM0.2 juta. Bagaimanapun, PBT menurun sebanyak RM3.3 juta atau 54.0% sebahagian besarnya disebabkan oleh keuntungan nilai saksama pada sekuriti disebut harga pada S2 TK2023, yang merupakan pendapatan bukan teras Kumpulan.

Suku ke suku pula, hasil Tex Cycle meningkat sebanyak 3.0% disebabkan permintaan jualan yang kukuh daripada perniagaan pemulihan dan kitar semula terasnya. PBT pada suku sebelumnya (“S1 TK2024”) turun sebanyak RM6.2 juta atau 69.0% sebahagian besarnya disebabkan oleh keuntungan sekali sahaja bagi pelupusan hartanah, loji dan peralatan.

En. Gary Dass A/L Anthony Francis, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Tex Cycle, berkata, "Pada suku ini, walaupun keadaan pasaran yang mencabar, Tex Cycle telah terus menunjukkan pengurusan kewangan yang berhemat dan kewaspadaan dalam aktiviti operasi kami. Pendekatan kami, digabungkan dengan berpandangan jauh strategik, telah membolehkan kami mengurus turun naik dengan berkesan dan mengekalkan kestabilan Ini bukan sahaja mencerminkan komitmen kami terhadap amalan mampan tetapi juga memastikan kami kekal berdaya tahan dan berada pada kedudukan strategik untuk memanfaatkan peluang masa depan."

Pada suku baru-baru ini, Tex Cycle berjaya mengumpul dana melalui penempatan persendirian yang bertujuan untuk menyokong Kemudahan Pengurusan Sisa Bersepadu Sabah. Syarikat juga mengembangkan tawaran perkhidmatannya dengan memperoleh Kumpulan Syarikat Meridian, meluaskan keupayaannya untuk memasukkan pemprosesan kimia dan rawatan air sisa, antara lain.

Selain itu, loji kuasa biogas di bawah GLT BP Power Sdn. Bhd. memulakan operasi pada April, menandakan satu langkah penting dalam tenaga mampan. Kerjasama baharu dengan Econas Resource to Energy juga berjanji untuk meningkatkan operasi pengurusan sisa terjadual Tex Cycle, menunjukkan penambahbaikan berterusan di seluruh Kumpulan. Langkah-langkah progresif ini mempamerkan rancangan pertumbuhan berterusan yang dilaksanakan oleh Tex Cycle untuk menyampaikan nilai pemegang kepentingan yang mampan.

Pada pukul 5 petang 13 Ogos 2024, harga saham Tex Cycle ditutup pada RM1.23, mewakili modal pasaran sebanyak RM345.9 juta.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment