Update

SYNERGY HOUSE REKOD PERTUMBUHAN PENDAPATAN 32.07 PERATUS KEPADA RM77.4 JUTA

MHAB1990
Publish date: Wed, 14 Aug 2024, 08:00 PM

SYNERGY HOUSE REKOD PERTUMBUHAN PENDAPATAN 32.07 PERATUS KEPADA RM77.4 JUTA

Prospek Perniagaan Kekal Teguh Disokong oleh Segmen B2B dan B2C, Kesan Kerugian Sekali

SHAH ALAM, 14 OGOS 2024 – Synergy House Berhad (“Synergy House” atau “Kumpulan”), penjual e-dagang rentas sempadan dan pengeksport perabot perabot rumah sedia untuk dipasang (“RTA”),  mengumumkannya keputusan kewangan bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2024 (“S2 TK2024”). Kumpulan mencapai hasil sebanyak RM77.4 juta, menandakan peningkatan ketara 32.07% berbanding RM58.6 juta dalam tempoh yang sama tahun lepas ("S2 TK2023").



Pada S2 TK2024, Synergy House melaporkan kerugian sebelum cukai ("LBT") sebanyak RM6.4 juta, berbanding keuntungan sebelum cukai ("PBT") sebanyak RM8.5 juta pada S2 TK2023. Kerugian ini didorong terutamanya oleh peruntukan sekali sahaja untuk hutang ragu berjumlah RM13.4 juta yang berkaitan dengan pelanggan tertentu yang sebahagiannya ditolak daripada jangkaan insurans kredit perdagangan belum terima sebanyak RM3.15 juta untuk impak bersih RM10.25 juta . Tidak termasuk kesan sekali sahaja ini, Kumpulan akan mencatatkan jangkaan PBT sebanyak RM3.8 juta dan keuntungan selepas cukai ("PAT") sebanyak RM2.8 juta untuk suku tersebut.

Pertumbuhan hasil Kumpulan disokong oleh jualan yang kukuh dalam kedua-dua segmen perniagaan-ke-perniagaan ("B2B") dan perniagaan-ke-pengguna ("B2C"). Segmen B2B mencatatkan hasil sebanyak RM35.5 juta, meningkat 10.94% daripada RM32 juta pada S2 TK2023, terutamanya disebabkan oleh jualan yang kukuh di pasaran Amerika Syarikat (“AS”) dan United Kingdom (“UK”). Manakala segmen B2C mencatatkan hasil sebanyak RM41.9 juta, peningkatan 57.52% daripada RM26.6 juta pada S2 TK2023, dipacu oleh prestasi kukuh merentas platform e-dagang utama.

Dari segi geografi, AS terus menjadi pasaran terbesar Kumpulan, menyumbang RM39.7 juta atau 51.29% daripada jumlah hasil bagi Q2 TK2024. Ini diikuti oleh United Kingdom, yang menyumbang RM29.2 juta atau 37.72%, dan Emiriah Arab Bersatu dengan RM3.4 juta atau 4.39%. Kumpulan juga menyaksikan sumbangan daripada Malaysia dan wilayah lain, menunjukkan asas hasil yang pelbagai.

Perbandingan Q2 TK2024 dengan suku sebelumnya terdekat (“S1 TK2024”), Synergy House melaporkan sedikit penurunan dalam hasil, berjumlah RM77.4 juta berbanding RM83.7 juta, menandakan penurunan kira-kira 7.53%, yang menyaksikan penurunan sebanyak 4.14 % dan 11.29% dalam kedua-dua segmen B2C dan B2B masing-masing.

Kemerosotan ini disebabkan terutamanya oleh sumbangan hasil yang lebih rendah daripada segmen B2C di AS dan segmen B2B di Timur Tengah. Berkenaan dengan segmen B2C, walaupun hasil yang lebih rendah dilaporkan, jumlah kuantiti yang dijual adalah lebih tinggi sebanyak 5% pada S2 TK2024 berbanding S1 TK2024. Kumpulan terus mengembangkan perniagaan B2C melalui onboarding ke platform baharu dan pengembangan berterusan dalam platform semasa di mana pada masa ini Kumpulan beroperasi di 19 platform meliputi 6 negara.

Selain daripada impak bersih peruntukan hutang ragu dan jangkaan penghutang insurans kredit perdagangan sebanyak RM10.25 juta, keputusan bagi S2 TK2024 juga dipengaruhi oleh peluang kerugian dalam jualan disebabkan oleh inventori bernilai RM0.55 juta milik Kumpulan yang telah rosak dalam kejadian kebakaran yang terletak di gudang pihak ketiga di UK. Kumpulan dapat memperoleh semula kira-kira 95% daripada kos inventori ini selepas suku tersebut. Walaupun kehilangan peluang jualan akibat kejadian ini, B2C di UK mencatatkan hasil yang lebih tinggi sedikit sebanyak RM6.58 juta pada S2 TK2024 berbanding S1 TK2024 sebanyak RM6.53 juta. Di samping itu, Kumpulan mengambil langkah proaktif untuk mengoptimumkan pegangan inventori dengan membersihkan inventori lama dan unit penyimpanan stok tidak berprestasi (“SKU”) pada harga dan margin yang lebih rendah, satu aktiviti yang akan mengurangkan kos penyimpanan yang berkaitan dengan inventori yang bergerak perlahan. Tambahan pula, sebagai sebahagian daripada strategi pertumbuhan Kumpulan, kos tenaga manusia telah meningkat untuk menampung trajektori pertumbuhan Syarikat, di mana bilangan pekerja telah meningkat kira-kira 10% pada S2 TK2024 berbanding S1 TK2024.

Pengarah Eksekutif Synergy House, Encik Tan Eu Tah mengulas, “Walaupun keputusan Q2 FY2024 kami terjejas oleh peruntukan sekali sahaja untuk hutang ragu, kami tetap yakin dengan kekuatan asas perniagaan kami. Kami percaya bahawa inisiatif strategik kami dalam segmen B2C akan memacu kejayaan yang berterusan, dan kami memberi tumpuan untuk memanfaatkan peluang yang luas dalam pasaran e-dagang perabot global. Walaupun beberapa inisiatif strategik untuk pertumbuhan B2C termasuk menanggung kos sekarang untuk pengiklanan dan promosi, pengurangan harga untuk item baharu untuk mendapatkan ulasan dan trafik serta peningkatan dalam tenaga kerja, ini akan memastikan profil yang lebih baik dalam platform e-dagang dan menyokong jangka panjang kemampanan dan pertumbuhan hasil kepada Kumpulan.”

Pengarah Eksekutif Synergy House, Encik Teh Yee Luen menambah, “Impak sekali sahaja ini tidak mengubah pandangan jangka panjang kami dan kami tidak melihat ini sebagai penghalang untuk rancangan pertumbuhan kami. Asas perniagaan kami kekal kukuh, dan kami komited untuk Synergy House meneruskan trajektori pertumbuhannya. Kami terus meneroka platform baharu, negara baharu serta kategori produk baharu dan julat harga baharu yang lebih tinggi dalam segmen B2C kami untuk memacu pertumbuhan hasil kami. Dengan memanfaatkan teknologi dan kecerdasan buatan untuk memperhalusi strategi kami, terutamanya dalam segmen B2C, kami berada pada kedudukan yang baik untuk mengharungi cabaran dan merebut peluang baharu apabila ia timbul.”



Kumpulan kekal optimistik dengan berhati-hati tentang potensi pasaran e-dagang perabot global. Dengan strateginya untuk mengembangkan segmen B2C, termasuk memperluaskan jangkauan pelanggan melalui platform e-dagang tambahan dan negara baharu, meneroka kategori produk baharu dan julat harga yang lebih tinggi, meningkatkan hasil melalui iklan dan promosi, serta memanfaatkan teknologi dan kecerdasan buatan ("AI"), Synergy House berada pada kedudukan yang baik untuk pertumbuhan yang berterusan. Walaupun menghadapi cabaran ekonomi global, produk perabot rumah berharga berpatutan Kumpulan dan kehadiran kukuh pada platform e-dagang pihak ketiga dalam pasaran utama dijangka memacu pengembangan selanjutnya.

Baru-baru ini, Kumpulan telah mengumumkan model perniagaan baharu dengan kerjasama Wayfair, salah satu destinasi dalam talian terbesar untuk kelengkapan rumah. Inisiatif strategik ini dijangka meningkatkan jangkauan pasaran dengan ketara dengan membolehkan vendor tempatan memanfaatkan platform e-dagang global, mengukuhkan lagi kedudukan mereka dalam pasaran e-dagang rentas sempadan.

Pada 14 Ogos 2024, harga saham Synergy House berada pada RM1.08, mencerminkan modal pasaran sebanyak RM540 juta. Terutamanya, harga saham ini kekal sebagai perlindungan 'BELI' yang dimulakan oleh RHB Investment Bank pada 29 April 2024, yang menetapkan harga sasaran RM1.61.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment