Update

Tex Cycle Lancar Loji Biogas Berpusat Pertama Dengan Kerjasama Green Lagoon Technology

MHAB1990
Publish date: Thu, 20 Jun 2024, 03:01 PM

Tex Cycle Lancar Loji Biogas Berpusat Pertama Dengan Kerjasama  Green Lagoon Technology

Bagi Memajukan Landskap Tenaga Hijau Malaysia


JOHOR, 20 JUN 2024Tex Cycle Technology (M) Berhad (M) Berhad (“Tex Cycle” atau “Kumpulan”), penyedia penyelesaian pengurusan sisa dan kitar semula yang mantap, dengan kerjasama Green Lagoon Technology Sdn Bhd, dengan sukacitanya mengumumkan permulaan operasi di loji kuasa biogas GLT BP Power Sdn Bhd [Pautan]. Kemudahan inovatif di Bukit Pasir, Johor ini, menandakan satu langkah transformatif dalam penyelesaian tenaga mampan untuk Malaysia, menggunakan teknologi canggih untuk menukar efluen kilang sawit kepada tenaga bersih.


Caption from L-R: En Mohd Najmi Abdullah Sani, Senior Assistant Director of SEDA Malaysia, YBhg. Dato’ Leong Kin Mun 拿督梁健文, Director of MGTC, Mr. Chan Sow Keong 陈绍强, CEO of Green Lagoon Technology Sdn Bhd, YB Datuk Chan Foong Hin 拿督陈泓缣, Deputy Minister of Plantation and Commodities Malaysia, YB Tuan Tan Hong Pin 陈泓宾, Ahli Parlimen Bakri, Johor, Mr. Gary Dass A/L Anthony Francis, Group CEO of Tex Cycle Technology (M) Berhad, Ms. Geraldine Hii 许筱苇, Group CFO of Tex Cycle Technology (M) Berhad


Kemudahan baharu ini menukarkan efluen kilang kelapa sawit kepada biogas, dengan ketara mengurangkan sisa alam sekitar dan menyediakan sumber tenaga yang mampan. Sifat loji yang berpusat membolehkan pengurusan yang lebih cekap dan skalabiliti yang lebih besar, menetapkan peringkat untuk pengembangan dan inovasi masa depan dalam tenaga boleh diperbaharui.

Loji itu bukan sahaja menyumbang kepada pengurangan pelepasan karbon tetapi juga menyokong ekonomi tempatan dengan mewujudkan pekerjaan dan meningkatkan keselamatan tenaga. Ia merangkumi sinergi antara pengawasan alam sekitar dan pembangunan ekonomi, mencerminkan matlamat negara yang lebih luas untuk kemampanan dan pertumbuhan hijau.


Caption from L-R: En Mohd Najmi Abdullah Sani, Senior Assistant Director of SEDA Malaysia, YBhg. Dato’ Leong Kin Mun 拿督梁健文, Director of MGTC, YB Tuan Tan Hong Pin陈泓宾, Ahli Parlimen Bakri, Johor, YB Datuk Chan Foong Hin 拿督陈泓缣, Deputy Minister of Plantation and Commodities Malaysia, Mr. Chan Sow Keong 陈绍强, CEO of Green Lagoon Technology Sdn Bhd, Mr. Raymond Cheah 谢伟俊, COO of Green Lagoon Technology Sdn Bhd, Mr. Gary Dass A/L Anthony Francis, Group CEO of Tex Cycle Technology (M) Berhad, Ms. Geraldine Hii 许筱苇, Group CFO of Tex Cycle Technology (M) Berhad


Encik Gary Dass A/L Anthony Francis, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Tex Cycle menyatakan, "Permulaan operasi loji Janakuasa GLT BP merupakan pencapaian penting dalam komitmen berterusan kami terhadap tenaga mampan. Projek ini meningkatkan portfolio kami dalam tenaga bersih dan menekankan dedikasi kami kepada penyelesaian alam sekitar yang inovatif, saya amat berterima kasih atas sokongan padu daripada YB Datuk Chan Foong Hin dan kerjasama dengan Green Lagoon Technology, kami menetapkan piawaian baharu dalam sektor tenaga boleh diperbaharui Malaysia.”

YB Datuk Chan Foong Hin, Timbalan Menteri Perladangan dan Komoditi menyatakan, "Projek hari ini juga menunjukkan potensi perkongsian awam-swasta untuk menyelesaikan cabaran alam sekitar yang kompleks sambil meningkatkan ekonomi kita. Ini termasuk komitmen penting Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (SEDA), yang telah memainkan peranan penting dalam merealisasikan loji janakuasa biogas ini. Dedikasi mereka untuk membangunkan tenaga boleh diperbaharui telah menjadi penggerak di sebalik pelaksanaan visi ini. Tidak lupa juga sokongan daripada pemilik kilang iaitu Sime Darby Plantation dan Hok Huat Group. Kerjasama dan komitmen mereka adalah penting dalam memajukan objektif alam sekitar kami, menunjukkan kuasa usaha kolektif dalam meningkatkan kemampanan.”

Encik Raymond Cheah, Pengarah GLT BP Power Sdn Bhd menyatakan, “Kami berbangga melancarkan loji biogas 3.5 megawatt berpusat pertama di Malaysia, yang sejak April telah menyumbang lebih 1.6 juta kilowatt-jam kepada grid nasional. Terima kasih kami ucapkan kepada rakan kongsi seperti Sime Darby Plantation dan Hok Huat Group, yang sokongan mereka amat penting dalam menggunakan efluen kilang kelapa sawit untuk pengeluaran tenaga bersih. Inisiatif ini bukan sahaja sejajar dengan matlamat peralihan tenaga Malaysia tetapi juga menetapkan duluan untuk transformasi sisa organik masa hadapan, memastikan masa depan yang mampan dan lebih hijau untuk negara kita.”

Inisiatif Tex Cycle sejajar dengan tumpuan Kerajaan Malaysia terhadap pematuhan pengurusan sisa dan promosi tenaga boleh diperbaharui, menyokong sasaran kemampanan negara dan global. Kumpulan bersedia untuk pertumbuhan pesat dalam segmen tenaga boleh diperbaharui, yang diserlahkan oleh perkembangan termasuk projek kemudahan pengurusan sisa terjadual bersepadu pertama Sabah, pengambilalihan Meridian World Sdn. Bhd serta bekerjasama dengan Green Lagoon Technology Sdn Bhd untuk projek loji janakuasa biogas pertama. Dengan tumpuan yang kukuh pada perniagaan terasnya, Tex Cycle tidak sabar-sabar untuk mengembangkan bahagian pasarannya dalam tenaga boleh diperbaharui dan pengurusan sisa terjadual.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment