Update

Hektar REIT Selesai Ambil Alih Kolej Yayasan Saad Melaka, Sasar Gandakan Saiz Portfolio Menjelang 2027

MHAB1990
Publish date: Fri, 12 Jul 2024, 01:18 AM

Hektar REIT Selesai Ambil Alih Kolej Yayasan Saad Melaka, Sasar Gandakan Saiz Portfolio Menjelang 2027

§  Pajakan bersih empat kali ganda 30 tahun dengan pendapatan tambahan setiap tahun, dengan purata hasil 8% sepanjang tempoh pajakan

§  Pemerolehan menyumbang kepada peningkatan 12% dalam Aset Di Bawah Pengurusan untuk Hektar REIT

§  Hektar REIT perhebat pelan pengembangan portfolio, untuk menggandakan saiz portfolio kepada RM3 bilion menjelang 2027

§  Fokus pada strategi kepelbagaian, menyasarkan sehingga 20% aset bukan runcit dalam portfolionya

Kuala Lumpur, 11 Julai 2024 Hektar Asset Management Sdn. Bhd. (“Hektar Asset Management”), pengurus Hektar Real Estate Investment Trust (“Hektar REIT”), hari ini mengumumkan kejayaan menyelesaikan pemerolehan Kolej Yayasan Saad Melaka ("KYSM"), sebuah kediaman penuh berprestij dan bersama sekolah swasta di Melaka, dengan harga RM148.5 juta. Pemerolehan ini menandakan detik penting dalam usaha pengembangan dan kepelbagaian strategik Hektar REIT, sebagai aset pendidikan pertama dalam portfolionya.


Kolej Yayasan Saad Melaka 


KYSM secara konsisten berada di kedudukan antara 10 sekolah terbaik di peringkat kebangsaan untuk keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan terkenal dengan kecemerlangan dalam kedua-dua pencapaian akademik dan kokurikulum sejak penubuhannya pada 1995. Institusi ini menawarkan rangkaian aktiviti yang komprehensif termasuk ragbi, orkestra , bola jaring, renang, triatlon, dan debat, meningkatkan lagi reputasinya sebagai institusi pendidikan terkemuka di Malaysia.

Pengambilalihan KYSM membawa banyak faedah kepada Hektar REIT, kerana aset tersebut dijamin di bawah perjanjian pajakan bersih empat kali ganda selama 30 tahun, memberikan hasil tambahan setiap tahun dan hasil purata 8% sepanjang tempoh pajakan. Pemerolehan strategik ini meningkatkan Aset Di Bawah Pengurusan (AUM) Hektar REIT sebanyak 12% kepada RM1.38 bilion. Dengan permintaan yang secara konsisten jauh melebihi pengambilan tahunan untuk penempatan di KYSM, REIT melihat potensi pertumbuhan selanjutnya dalam aset yang boleh dibuka kuncinya.

Pengurus Hektar REIT berkata, “Ini menandakan permulaan kepelbagaian kami dengan pemerolehan aset bukan runcit pertama kami. Hektar REIT sedang dalam peringkat pemerolehan aktif, ingin menyuntik lebih banyak aset yang menjana pendapatan dan menyasarkan untuk menggandakan saiz portfolio kami kepada RM3.0 bilion menjelang 2027. Beberapa aset sudah dalam perancangan untuk pertimbangan kami dengan strategi untuk mencampurkan bukan runcit aset sehingga 20% dalam portfolio kami.”


Students at Kolej Yayasan Saad Melaka


Menurut pengurus itu, Hektar REIT berada di landasan yang betul dengan strategi pertumbuhannya dan mereka sudah pun berbincang secara aktif dengan beberapa pihak untuk pengambilalihan seterusnya. Dalam memilih aset baharu, Hektar REIT memberi tumpuan kepada aset akretif hasil yang boleh memberikan pendapatan berulang yang mampan dan boleh dipertahankan, dengan minat khusus dalam aset pendidikan dan perindustrian. Memandangkan sifatnya yang berdaya tahan terhadap pergerakan pasaran, sektor ini memberikan peluang kepada Hektar REIT untuk melabur. Sebagai contoh, saiz pasaran pendidikan sektor swasta dijangka berkembang pada CAGR 6.5%-7.0% dengan keuntungan modal selanjutnya bergerak ke hadapan berdasarkan penyelidikan pasaran. Pada masa yang sama, pengurus sentiasa memantau prestasi kelas aset lain untuk sebarang potensi pelaburan.

Satu lagi fokus utama untuk Hektar REIT sekarang ialah melaksanakan inisiatif peningkatan aset (AEI) untuk menambah baik aset semasa Hektar REIT, terutamanya Subang Parade. Jumlah kedudukan semula Subang Parade akan dilakukan secara berperingkat bermula dari Q4 2024, meliputi bahagian hadapan, ruang dalaman dan pencampuran semula penyewaan untuk meningkatkan suasana dan penawaran keseluruhan pusat beli-belah. Subang Parade baru-baru ini  mengalu-alukan FlyProject, dan susulan dengan pembukaan baharu yang menarik yang semakin hampir tidak lama lagi daripada Oriental Parade (The Oriental Group), SWET Fitness, Sushi Kazoku dan penyedia edutainment yang terkenal. Peningkatan ketara dalam penilaian aset, hasil dan pengembalian sewa dijangka selepas kerja AEI. Terdapat juga AEI yang lebih kecil dirancang untuk aset lain untuk mengekstrak dan memaksimumkan nilainya, dan untuk meningkatkan pengalaman dan kepuasan pelanggan. Akhirnya, matlamat Hektar REIT adalah untuk mengeluarkan lebih banyak nilai daripada asetnya dan terus memberikan pulangan yang menarik dan mampan kepada pemegang unit.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment