Update

Zainal Iskandar Pengarah Bukan Eksekutif Bukan Bebas baharu Hektar REIT

MHAB1990
Publish date: Sun, 14 Jul 2024, 03:55 PM

Zainal Iskandar Pengarah Bukan Eksekutif Bukan Bebas baharu Hektar REIT

Kuala Lumpur, 12 Julai 2024 Hektar Asset Management Sdn. Bhd., pengurus Hektar Real Estate Investment Trust (Hektar REIT), dengan sukacitanya mengumumkan pelantikan Zainal Iskandar Ismail, 50, sebagai Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif, berkuat kuasa serta-merta.


En. Zainal Iskandar Ismail


Dengan lebih 20 tahun pengalaman perniagaan yang merangkumi pelbagai industri seperti hartanah, minyak dan gas, pelabuhan dan logistik, hotel dan pelancongan, tenaga boleh diperbaharui, minyak sawit dan biofuel, teknologi maklumat, dan telekomunikasi, Iskandar mahir dalam pembangunan dan tadbir urus korporat. , penstrukturan semula kewangan dan pemulihan perniagaan.

Kepakaran pelbagai aspek beliau dalam kewangan korporat dan pelaburan ekuiti persendirian telah menyaksikan beliau menilai, menstruktur, meningkatkan pembiayaan dan berjaya keluar dari pelbagai pelaburan. Beliau telah mengetuai dan menguruskan pelbagai pelaburan langsung dan projek perindustrian di peringkat tempatan dan antarabangsa.

Iskandar membawa banyak pengalaman kepada Hektar REIT, setelah memegang beberapa jawatan penting dalam syarikat tersenarai awam dan swasta. Beliau kini berkhidmat sebagai Pengerusi PKEINPK Properties Sdn Bhd, Rakan Kongsi Urusan Heureka Capital Partners, dan Ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Ekonomi Islam Perak, yang merupakan cabang perniagaan dan pelaburan Majlis Agama Islam dan ‘Adat Melayu Perak.

Sebelum ini, Iskandar berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan dan Pengarah Eksekutif Perak Corporation Berhad (Perak Corp). Beliau juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif dan Ahli Lembaga Pengarah Lumut Maritime Terminal Sdn Bhd (Pelabuhan Lumut), dan Pemegang Amanah Yayasan Alam Corp Perak.

Iskandar telah memainkan peranan penting dalam melaksanakan penstrukturan semula korporat dan hutang yang dijalankan oleh Perak Corp, meletakkan syarikat itu pada kedudukan kewangan yang lebih kukuh dan merekodkan tahap keuntungan, yang merupakan sebahagian daripada pelan penyusunan semulanya.  Beliau telah berjaya memulihkan Syarikat PN17 kepada keuntungan pada 2022 selepas kerugian enam tahun berturut-turut sejak 2016.

Kerjaya Iskandar bermula dengan Kumpulan RENONG-United Engineers (Malaysia), di mana beliau memperoleh pengalaman pembangunan korporat yang tidak ternilai daripada penyenaraian awam awal (IPO) TIME dotcom Berhad dan penstrukturan semula korporat dan hutang Kumpulan RENONG-UEM.

Beliau memiliki Ijazah Sarjana Muda Perdagangan dalam jurusan Perakaunan dari Universiti Auckland, New Zealand.


En. Zainal Iskandar Ismail


Lembaga Pengarah berkata, “Pelantikan Iskandar adalah bukti usaha kami untuk terus mengukuhkan tadbir urus REIT dan meningkatkan kepakaran Lembaga Pengarah, yang penting dalam mengemudi Hektar REIT ke kedudukan yang lebih kukuh untuk bergerak ke hadapan. Pengalaman mendalam beliau dalam pembangunan korporat dan pelaburan akan menyumbang besar dalam usaha pertumbuhan Hektar REIT untuk menggandakan saiz portfolio dan meningkatkan permodalan pasaran REIT. Bersama-sama dengan pasukan Pengurusan, kami berharap untuk membentuk fasa pertumbuhan seterusnya Hektar REIT.”

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment