Update

FLEXIDYNAMIC LIHAT PEMULIHAN KETARA DALAM PBT SEBANYAK 277.62% UNTUK S2 TK2024, PROSPEK YANG LEBIH BAIK DI MASA HADAPAN

MHAB1990
Publish date: Mon, 02 Sep 2024, 10:07 AM

FLEXIDYNAMIC LIHAT PEMULIHAN KETARA DALAM PBT SEBANYAK 277.62% UNTUK S2 TK2024, PROSPEK YANG LEBIH BAIK DI MASA HADAPAN

Syarikat Rebut Peluang Di Tengah-tengah Pemulihan Industri Sarung Tangan dan Meluaskan Penyelesaian Infrastruktur

KUALA LUMPUR, 30 OGOS 2024Flexidynamic Holdings Berhad ("Flexidynamic" atau "Syarikat"), penyedia penyelesaian yang mantap untuk industri pembuatan sarung tangan getah, dengan sukacitanya mengumumkan keputusan kewangannya bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2024 ("S2 TK2024").

Kumpulan merekodkan hasil sebanyak RM7.76 juta untuk S2 TK2024, mencerminkan anjakan strategik apabila Syarikat memanfaatkan peluang yang muncul dalam industri sarung tangan yang semakin pulih. Walaupun hasil menunjukkan penurunan daripada RM13.30 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya ("Q2 TK2023"), terutamanya disebabkan oleh penyiapan projek luar negara yang penting pada tahun sebelumnya. Flexidynamic menyaksikan peningkatan yang kukuh dalam permintaan untuk pembaikan dan penyelenggaraan perkhidmatan, peningkatan sistem dan peningkatan peralatan daripada pelanggan sedia ada. Ini menandakan sentimen pasaran yang positif dan permulaan pemulihan dalam sektor pembuatan sarung tangan.

Keuntungan sebelum cukai (“PBT”) bagi S2 TK2024 ialah RM0.91 juta, lebih rendah sedikit daripada RM0.93 juta yang dicatatkan pada S2 TK2023. Bagaimanapun tumpuan berterusan Syarikat terhadap pengurusan kos dan kecekapan operasi telah memastikan keuntungan yang mampan. Terutamanya, Keuntungan Selepas Cukai (“PAT”) melonjak kepada RM0.98 juta, peningkatan ketara berbanding Kerugian Selepas Cukai (“LAT”) sebanyak RM0.55 juta pada suku yang sama tahun lepas, dipacu oleh pengiktirafan cukai tertunda aset daripada bayaran pendahuluan pelanggan.

Perbandingan dengan suku sebelumnya yang terdekat (“S1 TK2024”) menyerlahkan lagi trajektori positif Flexidynamic. Hasil melonjak daripada RM4.75 juta pada S1 TK2024 kepada RM7.76 juta pada S2 TK2024, manakala PBT mengalami peningkatan yang luar biasa sebanyak 501.32%, meningkat daripada RM0.15 juta kepada RM0.91 juta. Prestasi kukuh ini menekankan keupayaan Syarikat untuk mengemudi persekitaran yang mencabar dan memanfaatkan pemulihan dalam industri sarung tangan.

Tan Kong Leong, Pengarah Urusan Flexidynamic, mengulas mengenai keputusan: “Suku kedua TK2024 menandakan tempoh pemulihan yang ketara bagi Flexidynamic kerana industri sarung tangan menunjukkan tanda-tanda awal kebangkitan. Walaupun lebihan bekalan sarung tangan global berterusan, terutamanya disebabkan oleh pengembangan kapasiti yang berlebihan semasa pandemik Covid-19, kami optimis mengenai prospek jangka panjang industri. Peningkatan kesedaran kebersihan, terutamanya dalam pasaran baru muncul dengan penggunaan sarung tangan yang rendah, dijangka memacu permintaan. Tumpuan strategik kami pada kecekapan operasi dan pengurusan kos telah membolehkan kami memanfaatkan pemulihan ini dengan berkesan, yang membawa kepada peningkatan yang ketara dalam keuntungan.”

Beliau menambah, “Sebagai tambahan kepada operasi teras kami dengan sukacitanya mengumumkan usaha terbaru dalam perkhidmatan pensterilan sinaran gamma dengan kerjasama Gammatech. Inisiatif ini bukan sahaja memberi perkhidmatan kepada pelanggan sedia ada kami dalam industri sarung tangan tetapi juga membuka peluang baharu dalam sektor seperti farmaseutikal, pemprosesan makanan dan pembungkusan. Dengan menawarkan perkhidmatan ini, kami bersedia untuk meluaskan jangkauan pasaran kami dan memberikan nilai yang lebih besar kepada para pemegang saham kami.”



Sejak penubuhannya pada tahun 2012, Flexidynamic telah bertapak kukuh dalam industri pembuatan sarung tangan getah. Pengambilalihan strategik Flexidynamic Engineering Co. Ltd. di Thailand pada 2018 telah meluaskan kehadirannya di seluruh Asia Tenggara, disokong oleh pejabat operasi di Malaysia dan Thailand serta kemudahan pembuatan di Banting, Malaysia. Kumpulan juga telah mempelbagaikan projek infrastruktur, termasuk kontrak RM12.4 juta baru-baru ini untuk loji rawatan air dan pengambilan air di Loji Rawatan Air Chupak, Jajahan Gua Musang, Kelantan, yang dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan.  Tambahan pula, dengan penyediaan perkhidmatan pensterilan terancang Kumpulan menggunakan sinaran gamma melalui Gammatech, anak syarikat milik 51% miliknya, Flexidynamic bersedia untuk melayani bukan sahaja pelanggan industri sarung tangan sedia ada tetapi juga berkembang ke sektor farmaseutikal, pemprosesan makanan dan pembungkusan, memanfaatkannya. kepakaran untuk memacu pertumbuhan dan kepelbagaian yang mampan.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment