MY Corporate Updates

Cnergenz Berhad Catat Hasil RM36.9 Juta bagi 1Q FY2022

kfcmailman
Publish date: Fri, 27 May 2022, 06:39 PM

Cnergenz Berhad Catat Hasil RM36.9 Juta bagi 1Q FY2022

Permintaan teguh aktiviti pembuatan menyokong ramuan bersepadu Syarikat

PULAU PINANG (27 MEI) Cnergenz Berhad (Cnergenz), penyedia penyelesaian pembuatan elektronik yang berpangkalan di Pulau Pinang, telah mengumumkan keputusan kewangannya untuk suku pertama berakhir 31 Mac 2022 (1QFY2022) hari ini. Syarikat mencatatkan hasil sebanyak RM36.9 juta untuk 1QFY2022, terutamanya disumbangkan daripada jualan mesin dan peralatan teknologi pelekap permukaan (SMT) yang membentuk 60.9% daripada jumlah hasilnya. Di samping itu, jualan yang dijana daripada penyediaan segmen penyelesaian bersepadu menyumbang 31.2% kepada jumlah hasil.

Selanjutnya, Syarikat mencatatkan keuntungan sebelum cukai (PBT) sebanyak RM4.87 juta dan mencapai keuntungan bersih (PAT) sebanyak RM3.64 juta bagi tempoh tersebut. Selepas tidak termasuk perbelanjaan sekali sahaja berkaitan tawaran awam permulaan berjumlah RM0.16 juta yang ditanggung dalam tempoh tersebut, PBT dan PAT Syarikat masing-masing berjumlah RM5.03 juta dan RM3.80 juta.


Ketua Pegawai Eksekutif Cnergenz, Lye Yhin Choy

Ketua Pegawai Eksekutif Cnergenz, Lye Yhin Choy berkata, “Aktiviti pembuatan kekal teguh pada 1QFY2022 yang membawa kepada permintaan berterusan untuk penyelesaian bersepadu kami dalam industri elektronik dan semikonduktor (E&S). Kami juga telah melihat peningkatan dalam permintaan untuk penyelesaian kilang pintar kerana pelanggan melihat kepada automasi untuk menyelesaikan masalah tenaga kerja."

“Kami akan meneruskan rancangan yang telah kami kongsikan menjelang penyenaraian syarikat ini, termasuk pengembangan kemudahan untuk membolehkan kami meningkatkan operasi, serta mengukuhkan aktiviti R&D untuk membangunkan sistem bersepadu baharu dan inovatif dan penyelesaian kepada pasaran.

Sehingga kini, kami telah memperoleh pesanan pembelian berjumlah RM82.48 juta, yang kami jangka akan dapat dipenuhi menjelang akhir 2022.”

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment