MY Corporate Updates

Yew Lee Pacific Group Berhad Dibuka Pada RM.0285 di Papan ACE

kfcmailman
Publish date: Tue, 07 Jun 2022, 10:06 AM

Yew Lee Pacific Group Berhad Dibuka Pada RM.0285 di Papan ACE

KUALA LUMPUR (7 Jun) – Yew Lee Pacific Group Berhad (Yew Lee atau Syarikat), pengeluar terkenal yang terlibat terutamanya dalam pembuatan berus industri serta perdagangan perkakasan dan alat ganti mesin industri, berjaya disenaraikan hari ini di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad (Bursa Securities) dengan harga pembukaan  RM0.285 sen sesaham, berbanding harga tawaran awam permulaan (IPO) sebanyak RM0.28 sen sesaham.


Ms. Andrea Huong, Independent Non-Executive Director; Ms. Lim See Tow, Independent Non-Executive Director; Mr. Andrew Yaw, Independent Non-Executive Director; Ms. Ang Poh Yee, Chief Operating Officer & Executive Director; En. Mahdzir Bin Othman, Independent Non-Executive Chairman; Mr. Ang Lee Leong, Managing Director; Ms. Chee Wai Ying, Executive Director dan Mr. Ang Lee Seng, Executive Director dari Yew Lee; Datuk Bill Tan, Managing Director of Corporate Finance dan Mr. Danny Wong, Deputy Head of Corporate Finance of M&A Securities Sdn. Bhd., dan Mr. Woon Soon Fai, Financial Adviser of Eco Asia Capital Advisory Sdn. Bhd.

Merakamkan penghargaan kepada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, Bursa Securities, M&A Securities Sdn Bhd, Eco Asia Capital Advisory Sdn Bhd dan profesional lain yang terlibat dalam IPO, Pengerusi Yew Lee Mahdzir Bin Othman berkata, “Saya amat bersyukur dapat berkongsi detik indah ini dengan pelabur, pelanggan dan pembekal yang telah menyokong syarikat kami yang sederhana sejak penubuhannya pada tahun 2004 sebagai pengeluar berus industri. Kami terharu dengan sambutan yang positif dan sangat gembira dengan penampilan sulung kami di Pasaran ACE hari ini.”

Syarikat mengumpul RM37.27 juta daripada pelaksanaan IPO. Daripada hasil IPO, RM10.9 juta akan digunakan untuk pembelian mesin dan peralatan tambahan; RM7.3 juta untuk pembinaan kemudahan gudang dan bangunan pejabat baharu di Pusing, Perak; RM1.8 juta untuk pengubahsuaian pejabat baharu di Klang Selangor; RM8.9 juta untuk pembayaran balik pinjaman bank; RM4.57 juta untuk keperluan modal kerja dan RM3.8 juta untuk perbelanjaan penyenaraian.

Mahdzir juga mengumumkan bahawa Yew Lee akan terus mengukuhkan kedudukan pasaran mereka sebagai salah satu pemain industri utama dalam industri berus industri di Malaysia. "Kami melihat penyenaraian ini sebagai peluang untuk merealisasikan rancangan dan strategi masa depan kami, termasuk pengembangan dan peningkatan kemudahan pengeluaran kami serta membangunkan rangkaian berus industri yang boleh disesuaikan untuk memenuhi asas pelanggan yang pelbagai."

Dari Kiri: Mr. Danny Wong, Deputy Head of Corporate Finance of M&A Securities Sdn. Bhd.; Mr. Ang Lee Seng, Executive Director; Ms. Ang Poh Yee, Chief Operating Officer & Executive Director; Mr. Andrew Yaw, Independent Non-Executive Director; En. Mahdzir Bin Othman, Independent Non-Executive Chairman; Ms. Chee Wai Ying, Executive Director and Mr. Ang Lee Leong, Managing Director of Yew Lee Pacific Group Berhad; and Bill Tan, Managing Director of Corporate Finance of M&A Securities Sdn. Bhd.

“Oleh itu, kami juga memperuntukkan RM3.6 juta daripada IPO kami untuk membuat pembelian awal bagi bahan bagi menyokong peningkatan dalam aktiviti pembuatan kami seiring dengan peningkatan permintaan rangkaian berus kami. Ini akan meningkatkan tahap inventori dan ketersediaan kami serta memendekkan keseluruhan masa utama untuk penghantaran. Pembelian mesin dan peralatan tambahan juga adalah untuk mengautomasikan proses pengeluaran dan mengurangkan kos buruh.”

Yew Lee pada masa ini mempunyai penguasaan pasaran dianggarkan sebanyak 12.4% daripada jumlah saiz industri berus industri di Malaysia sebanyak RM254.50 juta pada 2021, berdasarkan hasil Syarikat daripada segmen pembuatan berus industri sebanyak RM31.60 juta semasa kewangan. tahun berakhir 31 Disember 2021.

Syarikat bercadang untuk mengautomasikan lebih banyak operasinya untuk mengurangkan pergantungan kepada buruh dan berhasrat untuk meluaskan bahagian pasaran dalam perdagangan alat ganti jentera di kawasan tengah Semenanjung Malaysia serta mempunyai kehadiran yang lebih besar di Indonesia dan Thailand melalui Yew Lee Indonesia dan Yew Lee Thailand, kedua-duanya ditubuhkan pada 2019.

Syarikat baru-baru ini mengisytiharkan dividen interim pertama sebanyak RM0.003 sen sesaham biasa bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2022 (TK2022) yang akan dibayar pada 12 Julai 2022.

M&A Securities ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Ejen Penempatan untuk IPO Yew Lee manakala Eco Asia Capital Advisory Sdn Bhd ialah Penasihat Kewangan untuk IPO.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment