Update

PROPEL GLOBAL REKOD RM10.0 Juta KEUNTUNGAN SEBELUM CUKAI BAGI S4 TK2023

MHAB1990
Publish date: Wed, 30 Aug 2023, 09:18 PM

PROPEL GLOBAL REKOD RM10.0 Juta KEUNTUNGAN SEBELUM CUKAI BAGI S4 TK2023

Kumpulan terus menunjukkan pertumbuhan yang teguh, mengembangkan perkhidmatan selepas PN17 ditarik balik

KUALA LUMPUR, 30 OGOS 2023PROPEL GLOBAL BERHAD ("Propel Global" atau "Kumpulan"), penyedia perkhidmatan minyak dan gas (“O&G”) serta bahan kimia khusus hiliran kepada industri O&G, hari ini mengumumkan peningkatan yang ketara dalam hasil dan keuntungan sebelum cukai ("PBT") bagi S4 TK2023. Kumpulan mencatatkan hasil sebanyak RM43.5 juta dan PBT sebanyak RM3.2 juta untuk S4 TK2023, berbanding hasil sebanyak RM18.7 juta dan kerugian sebelum cukai ("LBT") sebanyak RM8.0 juta pada S4 TK2022.

Segmen O&G mencatatkan pertumbuhan yang memberangsangkan, dengan hasil sebanyak RM16.2 juta dan PBT sebanyak RM2.3 juta pada S4 TK2023. Peningkatan jualan ini terutamanya disumbangkan oleh peningkatan pengeluaran bahan kimia pengeluaran dan sumbangan daripada anak syarikat yang baru diambil alih, yang membolehkan segmen perniagaan ini berpusing arah dari kerugian bersih sebanyak RM5.7 juta dalam S4 TK2022, dengan peningkatan keuntungan bersih sebanyak RM8.0 juta.

Dalam Segmen Perkhidmatan Teknikal (“TS”), Kumpulan melaporkan hasil dan PBT masing-masing sebanyak RM27.3 juta dan RM4.3 juta, terutamanya disebabkan oleh sumbangan daripada projek jangka pendek yang berkaitan dengan jambatan penghubung dan pembinaan jalan masuk. Segmen lain terus melaporkan LBT sebanyak RM3.5 juta, terutamanya disebabkan oleh perbelanjaan pentadbiran korporat sekali sahaja, seperti caj profesional dan kos kakitangan.

Bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun 2023 (“TK2023”), hasil Kumpulan dan PBT masing-masing berjumlah RM110.9 juta dan RM10.0 juta, menunjukkan momentum positif yang berterusan dalam kedua-dua Segmen O&G dan TS. Segmen lain melaporkan variasi disebabkan faktor seperti keuntungan nilai saksama atas pertimbangan saham yang dikeluarkan.


Cik Angeline Lee, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan

Cik Angeline Lee, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Propel Global berkata, “Prestasi luar biasa tahun ini mencerminkan dedikasi kami terhadap pertumbuhan dan inovasi. Dengan status PN17 ditarik balik dan pengembangan kepada perkhidmatan baharu, kami telah membina asas yang kukuh untuk masa depan.”

“Pemerolehan kami terhadap Best Wide Engineering (M) Sdn Bhd adalah langkah strategik yang sejajar dengan visi kami untuk menawarkan perkhidmatan yang dipertingkatkan dalam sektor minyak dan gas. Kami menyesuaikan diri dengan keperluan pelanggan kami, dinamik dalam menyampaikan penyelesaian, dan bekerjasama dalam pendekatan kami terhadap perniagaan. Kami optimistik tentang prospek kami dan kekal komited untuk menyampaikan nilai kepada pemegang saham, pelanggan dan pekerja kami.”

Selaras dengan arah strategik Kumpulan, Propel Global sedang mengembangkan keupayaannya dalam Segmen O&G dan Perkhidmatan Teknikal, menumpukan kepada perkhidmatan kejuruteraan, teknikal, dan teknologi.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment