Update

SCIB Meterai Memorandum Persefahaman dengan PT MRT Jakarta untuk Meneroka Perkongsian Pembangunan Berorientasikan Transit

MHAB1990
Publish date: Tue, 12 Sep 2023, 10:54 PM

SCIB Meterai Memorandum Persefahaman dengan PT MRT Jakarta untuk Meneroka Perkongsian Pembangunan Berorientasikan Transit

SCIB dan PT MRT Jakarta Bergabung untuk Meneroka Manfaat Bersama dalam Pembangunan Berorientasikan Transit

KUCHING, SARAWAK (12 SEPTEMBER 2023) - Sarawak Consolidated Industries Berhad ("SCIB" atau "Syarikat"), pakar sistem bangunan perindustrian, hari ini mengumumkan bahawa ia telah memeterai Memorandum Persefahaman dengan PT MRT Jakarta (Perseroda). Perjanjian itu bertujuan untuk meneroka perkongsian berpotensi dalam Operasi dan Pengurusan Tempat Letak Kereta di Kawasan Pembangunan Berorientasikan Transit, yang selanjutnya disebut sebagai Penilaian Perkongsian.

Ditubuhkan pada 2008, PT MRT Jakarta (Perseroda) ialah sebuah syarikat liabiliti terhad Indonesia yang mengkhusus dalam penyelesaian transit pantas massa. Syarikat itu terletak di lokasi strategik di Jakarta Pusat dan sedang melangkah ke dalam perjanjian ini sebagai pemain berpengalaman dalam bidang itu.

Mengulas mengenai MOU baharu itu, Farchad Hussein Mahfud, Pengarah Pembangunan Perniagaan PT MRT Jakarta (Perseroda) berkata, “Perkongsian dengan SCIB ini menandakan satu langkah penting dalam usaha kolektif kami untuk meningkatkan kehidupan bandar di Jakarta. Ia menghimpunkan kepakaran kami dalam penyelesaian transit dengan kecekapan SCIB dalam pembangunan infrastruktur, membuka jalan bagi inisiatif bandar yang saling menguntungkan dan mampan.”

Pengarah Urusan SCIB, Ku Chong Hong bersama Pengarah Pembangunan Perniagaan PT MRT Jakarta, Farcha Hussein Mahfud


MOU itu berfungsi sebagai platform untuk menggariskan garis panduan dan asas undang-undang untuk kedua-dua pihak menjalankan perbincangan, surat-menyurat, dan pertukaran data. Perjanjian ini mematuhi peraturan dan undang-undang yang terpakai untuk bentuk perkongsian ini. MOU itu juga meletakkan asas untuk kerjasama masa depan antara pihak-pihak dalam aspek-aspek utama. Antaranya ialah menjalankan kajian berkaitan pembangunan tanah di kawasan berorientasikan transit di DKI Jakarta, terlibat dalam perbincangan dan penyelarasan berhubung hasil kajian pembangunan dan rancangan guna tanah, dan bekerjasama untuk merealisasikan pelaburan dalam projek tersebut. Struktur yuran untuk projek akan ditentukan melalui perbincangan bersama dan dipersetujui dengan niat baik.

Pengarah Urusan SCIB, Ku Chong Hong


Encik Ku Chong Hong, Pengarah Urusan SCIB menekankan: "Penglibatan kami dengan PT MRT Jakarta lebih daripada sekadar perjanjian perniagaan; ia merupakan inisiatif penting yang menunjukkan komitmen berterusan SCIB untuk menjalin perkongsian yang inovatif dan saling menguntungkan. Memorandum Persefahaman ini menetapkan peringkat untuk kedua-dua SCIB dan PT MRT Jakarta meneroka dan membangunkan kerjasama strategik yang memanfaatkan kekuatan dan sumber kepakaran dan keupayaan masing-masing, kami yakin perkongsian ini akan menghasilkan bukan sahaja pulangan kewangan tetapi juga mencipta legasi projek yang dipacu nilai untuk komuniti yang kami berkhidmat."

Pada 12 September 2023, harga saham SCIB ialah RM0.46 sesaham mewakili modal pasaran RM294.51 juta.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment