Update

Artroniq Memeterai Perjanjian Pengedaran Transformatif dengan PT. Terang Dunia Internusa

MHAB1990
Publish date: Tue, 12 Sep 2023, 02:58 PM

Artroniq Memeterai Perjanjian Pengedaran Transformatif dengan PT. Terang Dunia Internusa

 Perkongsian Strategik untuk Meningkatkan Tapak Artroniq dalam Sektor Motor Elektrik (EV) ASEAN

JAKARTA (11 SEPTEMBER 2023) - Artroniq Berhad ("Artroniq"), pesaing utama di Pasaran ACE, sangat teruja untuk mengumumkan bahawa anak syarikat milik penuhnya, Artronic Itech Sdn. Bhd. Ltd. ("AiTech" atau "Pengedar"), telah memeterai Perjanjian Pengedaran Transformatif dengan PT. Terang Dunia Internusa, syarikat induk United Motors yang terkenal di Indonesia. Perjanjian penting ini bertujuan untuk mendorong Artronicq dan PT. Terang berada di barisan hadapan pasaran kenderaan elektrik (EV) yang sedang berkembang sambil meningkatkan jangkauan mereka merentasi komuniti ekonomi ASEAN.

United Motors, anak syarikat PT. Terang Dunia Internusa, telah menjadi peneraju industri di Indonesia sejak penubuhannya pada tahun 1971. Beralih daripada pengimport alat ganti kepada perintis mobiliti elektrik, syarikat itu telah melancarkan rangkaian produk motor elektrik yang pelbagai di bawah jenama United E-Motor. Komitmen mereka terhadap mobiliti elektrik dimantapkan lagi dengan pembukaan kilang kenderaan elektrik dan basikal khusus di Curug, Tangerang.

Di bawah Perjanjian Pengedaran ini, Artronic Itech Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh Artronic, dilantik oleh PT. Terang Dunia Internusa adalah pengedar eksklusif produk motor elektrik di Malaysia. Produk akan dibeli dalam keadaan Completely Knocked Down (CKD) dan dipasang di kilang Artronic Itech di Malaysia.

Ketua Pegawai Kewangan Artroniq, Marcus Chin bersama Pengarah PT Terang Dunia Internusa, Hendry Mulyadi


Penandatanganan Perjanjian Pengedaran itu disaksikan oleh Dr. Ir. Budi Karya Sumadi, Menteri Pengangkutan Indonesia; Dr. Jerry Sambuaga, Timbalan Menteri Perdagangan Indonesia; Drs. Hendro Sugiatno, Ketua Pengarah Pengangkutan Darat Indonesia; dan En. Budiharjo Iduansjah, Ketua Umum HIPPINDO (Himpunan Peritel & Penyewa Perbelanjaan Indonesia/Persatuan Pusat Beli-belah, Peruncit dan Penyewa Indonesia).

Ketua Pegawai Kewangan Artroniq, Marcus Chin


Ketua Pegawai Kewangan Artroniq, En. Marcus Chin Choon Wei, mengulas, "Perjanjian Pengedaran ini menandakan lonjakan penting untuk Artroniq, satu langkah penting dalam usaha berterusan kami untuk mencapai kecemerlangan dalam pengangkutan mampan dan inovasi teknologi. Kami komited untuk bukan sahaja memenuhi tetapi melebihi kemajuan yang berkembang keperluan pelanggan dan rakan kongsi kami. Perjanjian ini selaras dengan sempurna dengan nilai teras kami iaitu kemampanan, kualiti dan kemajuan. Ia mengukuhkan kedudukan kami sebagai pemain utama dalam sektor mobiliti elektrik rantau ASEAN dan menggariskan dedikasi kami yang tidak berbelah bahagi untuk mengurangkan alam sekitar impak semasa memacu kemajuan."

Hendry Mulyadi, Pengarah PT. Terang Dunia Internusa (United Motors) menambah, "Dedikasi Artroniq yang tidak berbelah bagi kepada inovasi dan kemampanan dengan lancar melengkapkan visi strategik kami di PT. Terang Dunia Internusa masa depan pengangkutan mampan di seluruh ASEAN. Bersama-sama, kami akan memanfaatkan kuasa teknologi, inovasi dan nilai bersama untuk memacu perubahan positif, dan masa depan yang mampan untuk rantau ASEAN dan seterusnya."

Pada 11 September 2023, harga saham Artroniq ialah RM0.82, mewakili permodalan pasaran RM323 juta.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment