Update

PT RESOURCES REKOD PERTUMBUHAN HASIL 14.2% PADA 1QFY2024, DIDORONG OLEH PENGEMBANGAN ANTARABANGSA

MHAB1990
Publish date: Thu, 28 Sep 2023, 09:26 PM

PT RESOURCES REKOD PERTUMBUHAN HASIL 14.2% PADA 1QFY2024, DIDORONG OLEH PENGEMBANGAN ANTARABANGSA

China kekal sebagai pemacu utama dengan Syarikat berusaha untuk mengurangkan turun naik pasaran domestik

KUALA LUMPUR, 27 SEPTEMBER 2023 PT Resources Holdings Berhad ("PT Resources" atau "Syarikat"), pemproses dan peniaga produk makanan laut sejuk beku, dan peniaga produk makanan lain, hari ini mendedahkan peningkatan kukuh dalam hasil sebanyak 14.2% kepada RM131.6 juta bagi suku pertama berakhir 31 Julai 2023 ("1QFY2024") berbanding RM115.3 juta pada 1QFY2023 mempamerkan kejayaan strategi pengembangan antarabangsa yang agresif Syarikat.

Pertumbuhan hasil didorong oleh peningkatan 124.0% dalam permintaan luar negara, terutamanya dari China. Pasaran China menyumbang RM65.7 juta, jauh lebih tinggi daripada RM29.6 juta yang dilaporkan pada 1QFY2023. Hasil daripada pasaran domestik Malaysia ialah RM57.3 juta, mencerminkan anjakan strategik untuk mengurangkan kejatuhan daripada RM82.1 juta pada suku yang sama sebelumnya. Begitu juga, sumbangan daripada Arab Saudi dan pasaran lain, termasuk Indonesia, Thailand, Singapura, dan Emiriah Arab Bersatu, menunjukkan arah aliran positif, masing-masing berjumlah RM5.5 juta dan RM3.1 juta.

Walaupun pertumbuhan pendapatan yang membanggakan sebanyak 14.2%, Syarikat mencatatkan penurunan 15.6% dalam keuntungan kasar kepada RM11.1 juta pada 1QFY2024 berbanding 1QFY2023. Cabaran-cabaran ini sebahagian besarnya disebabkan oleh peningkatan kos pembelian bahan dan peningkatan sebanyak 29.2% dalam perbelanjaan pentadbiran, faktor-faktor yang difokuskan secara aktif oleh Syarikat untuk mengurus.

Pengarah Urusan PT Resources, Encik Heng Chang Hooi

Pengarah Urusan PT Resources, Encik Heng Chang Hooi berkata, "Keputusan ini didorong oleh pertumbuhan hasil yang besar pada suku ini, terutamanya daripada pasaran luar negara kami seperti China. Angka yang kukuh ini mengesahkan tumpuan strategik kami untuk berkembang di peringkat antarabangsa. Dengan memanfaatkan anak syarikat baharu kami di China dan Indonesia, kami menyasarkan permintaan yang ketara dalam industri makanan dan minuman (“F&B”). Terutamanya di China, kami telah membekalkan sejumlah besar bahan mentah kepada kilang sedia untuk dimasak dan sedia untuk dimakan, industri katering, hotel dan juga pengguna akhir. Hasilnya, kami optimis tentang masa depan Syarikat dan kehadiran kami yang semakin berkembang di seluruh Asia Tenggara, termasuk China."

“Walaupun kami mengakui cabaran yang kami hadapi, termasuk kos bahan dan pentadbiran yang lebih tinggi, kami membuat pelaburan yang ditentukur dengan teliti untuk mengurus aspek ini secara bertanggungjawab. Matlamat kami adalah untuk mengekalkan profil kewangan yang mampan dalam jangka panjang, walaupun kami mengejar aliran hasil baharu yang menarik ini."

Berikutan isu pelepasan air sisa Fukushima Jepun, PT Resources mengulangi bahawa peristiwa ini tidak memberi kesan kepada operasi perniagaan dan rantaian bekalan syarikat. PT Resources percaya bahawa kejadian ini hanya akan menimbulkan kebimbangan jangka pendek kepada pelanggan kerana syarikat itu tidak pernah mendapatkan sumber produk makanan laut dari Jepun. Sekali lagi ditegaskan bahawa sumber utama bahan mentah untuk PT Resources adalah dari rantau Asia Tenggara, termasuk Malaysia.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment