Update

SAMAIDEN CAPAI KAPASITI SOLAR YANG KETARA DALAM CGPP, MENGUATKAN JEJAK TENAGA BERSIH

MHAB1990
Publish date: Thu, 09 Nov 2023, 06:35 PM

SAMAIDEN CAPAI KAPASITI SOLAR YANG KETARA DALAM CGPP, MENGUATKAN JEJAK TENAGA BERSIH

Samaiden Bergerak Ke Arah Masa Depan Hijau dengan Projek Tenaga Bersih yang Lebih Menarik


PETALING JAYA, 9 NOVEMBER 2023  Samaiden Group Berhad ("Samaiden"), pakar tenaga boleh diperbaharui (“RE”) yang terlibat terutamanya dalam kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan (“EPCC”) sistem fotovoltaik solar (“PV”) dan loji janakuasa dengan bangganya mengumumkan bahawa anak syarikat milik penuhnya, Samaiden Sdn. Bhd. dalam Program Kuasa Hijau Korporat (CGPP) terbaharu oleh Suruhanjaya Tenaga (EC).

Pencapaian ini meningkatkan profilnya dalam industri tenaga boleh diperbaharui, Samaiden Sdn. Bhd., telah dianugerahkan kapasiti eksport individu sebanyak 13.42 megawatt (“MWac”). Dalam konsortium sinergi dengan Premier Supreme Sdn. Bhd., Samaiden juga telah memperoleh kuota yang besar sebanyak 29.90 MWac, mengukuhkan lagi dedikasi dan keupayaannya dalam domain tenaga solar. Pengumuman oleh SPR ini mengukuhkan kedudukan strategik Samaiden dalam sektor itu, dengan jumlah kapasiti yang dimenangi berjumlah 43.32 MWac yang mengagumkan.

Proses pemilihan ketat SPR telah mengenal pasti Samaiden antara 10 calon yang berjaya daripada kumpulan kompetitif 46 pemohon. Kumpulan kedua penerima akan berkongsi kapasiti eksport gabungan sebanyak 236.58 MW. Pencapaian ini bukan sahaja menonjolkan kelebihan daya saing Samaiden tetapi juga peranannya menyumbang kepada sasaran tenaga boleh diperbaharui Malaysia.


Ir. Chow Pui Hee, Pengarah Urusan Kumpulan Samaiden


Ir. Chow Pui Hee, Pengarah Urusan Kumpulan Samaiden, menyatakan semangatnya untuk projek itu, “Kami berbesar hati untuk diiktiraf oleh Suruhanjaya Tenaga dan mengambil bahagian dalam inisiatif hijau transformatif ini. Pemilihan ini adalah bukti dedikasi yang tidak berbelah bahagi dan kecemerlangan teknikal pasukan kami dalam bidang tenaga boleh diperbaharui. Kami teruja untuk menyalurkan kepakaran kami ke dalam projek ini dan menetapkan duluan untuk amalan mampan dalam industri.”

Dalam perkembangan CGPP, Samaiden bersedia untuk memulakan operasinya mengikut tarikh operasi komersial yang disasarkan pada tahun 2025. Projek ini bukan sekadar satu langkah ke arah mencapai visi Samaiden untuk masa depan yang mampan yang terkandung dalam pelan hala tuju strategik lima tahun mereka tetapi juga merupakan satu. mencerminkan komitmen Malaysia yang semakin meningkat untuk memerangi perubahan iklim dan memperkukuh penggunaan tenaga hijau

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment