Update

DC HEALTHCARE LUAS CAPAIAN PASARAN MELALUI PEROLEHAN STRATEGIK KE ATAS I BELLA SDN BHD

MHAB1990
Publish date: Tue, 21 Nov 2023, 02:27 PM

DC HEALTHCARE LUAS CAPAIAN PASARAN MELALUI PEROLEHAN STRATEGIK KE ATAS I BELLA SDN BHD

Pemerolehan I Bella Memperkukuh Portfolio DC Healthcare dengan Jaminan Keuntungan RM11.4 Juta


KUALA LUMPUR, 21 NOVEMBER 2023 DC Healthcare Holdings Berhad ("DC Healthcare" atau "Kumpulan"), penyedia perkhidmatan perubatan estetik yang mengkhusus dalam penyediaan prosedur bukan invasif dan invasif minimum, hari ini mengumumkan pemerolehan strategik I Bella Sdn Bhd (“I Bella”), mempertingkatkan penawaran perkhidmatan dan kehadiran pasarannya. Pengambilalihan ini digabungkan dengan jaminan keuntungan untuk tahun kewangan berakhir 31 Mac 2024 dan 2025, mengesahkan keyakinan terhadap prestasi kewangan masa depan I Bella.


From L-R:James Chan 陈王宏, Director of Arrow Peak Sdn Bhd, Dr. Chong Tze Sheng 张资盛医生, Managing Director of DC Healthcare, Shermine Then 邓燕亲, Director/ Chief Executive Officer of I Bella Sdn Bhd


DC Healthcare telah komited untuk memperoleh 100% kepentingan ekuiti dalam I Bella dengan jumlah pertimbangan pembelian sebanyak RM70.0 juta. Untuk memenuhi pemerolehan ini, struktur pembayaran termasuk Pertimbangan Tunai sebanyak RM35 juta, di mana RM15 juta akan digunakan daripada hasil IPO mengikut Cadangan Variasi manakala baki RM20 juta akan dibiayai melalui dana dalaman DC Healthcare atau pinjaman bank.

Di samping itu, perjanjian itu melibatkan penerbitan 60.3 juta saham biasa baharu dalam DC Healthcare. Saham-saham ini diterbitkan pada harga RM0.58 sesaham, premium yang rendah berbanding harga saham semasa, menggariskan prospek masa depan yang kukuh yang dijangkakan DC Healthcare selepas pengambilalihan. I Bella, yang bertapak kukuh di kalangan pelanggan Melayu, bersedia untuk memperkayakan portfolio pelanggan DC Healthcare dengan ketara, terutamanya dalam perkhidmatan seperti rawatan muka dan kulit, serta kontur badan dan muka.

Untuk makluman, Vendor I Bella telah menjamin Keuntungan Selepas Cukai (PAT) minimum sebanyak RM5.2 juta dan RM6.2 juta yang berjumlah sehingga RM11.4 juta untuk tahun fiskal berakhir 2024 dan 2025, masing-masing mempamerkan keyakinan terhadap pertumbuhan dan potensi I Bella yang berterusan.

Sebagai tambahan kepada pengambilalihan, DC Healthcare mengumumkan terbitan bonus sebanyak 249,075,000 waran percuma sebagai bukti komitmennya untuk memberi ganjaran kepada pemegang sahamnya. Inisiatif ini akan dilaksanakan berdasarkan 1 waran bagi setiap 4 saham sedia ada yang dipegang. Selain itu, Kumpulan sedang mewujudkan Skim Opsyen Saham Pekerja (ESOS) untuk mengiktiraf sumbangan penting kakitangannya, terutamanya mereka yang mempunyai pensijilan LCP.


Pengarah Urusan DC Healthcare, Dr. Chong Tze Sheng


Pengarah Urusan DC Healthcare, Dr. Chong Tze Sheng mengulas mengenai pengambilalihan itu: “Pemerolehan I Bella merupakan satu peristiwa penting dalam strategi pertumbuhan kami. Ia meluaskan rangkaian perkhidmatan kami dan mengukuhkan komitmen kami terhadap kecemerlangan dalam perkhidmatan perubatan estetik. Mengintegrasikan kepakaran I Bella, terutamanya kedudukan kukuh mereka dalam segmen pasaran Melayu, akan mewujudkan sinergi yang meningkatkan kedudukan daya saing kami. Terbitan waran bonus dan ESOS terus menunjukkan dedikasi kami untuk memberi ganjaran kepada pemegang saham dan pekerja kami."

Shermine Then, Pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutif I Bella, menyatakan keghairahan mengenai perikatan baharu itu, dengan menyatakan, “Penyatuan dengan DC Healthcare ini menandakan era pertumbuhan dan inovasi yang menarik untuk I Bella. Kami sangat teruja untuk menyepadukan kepakaran unik kami dalam menyediakan demografi pelanggan yang berbeza ke dalam rangkaian luas DC Healthcare. Kerjasama sinergistik kami ditetapkan untuk mentakrifkan semula landskap perubatan estetik, meningkatkan penyampaian perkhidmatan dan mencapai pencapaian baharu dalam kepuasan pelanggan dan kehadiran pasaran.”

Sehingga 21 November 2023, pada 12:30 P.M., harga saham DC Healthcare berada pada RM0.50 sesaham, menunjukkan modal pasaran sebanyak RM503.1 juta. Ini mencerminkan keyakinan pasaran yang kukuh terhadap hala tuju strategik dan potensi pertumbuhan Kumpulan.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment