Update

VARIA UMUM KEPUTUSAN SUKU KEDUA KUKUH DENGAN PENDAPATAN MENINGKAT 156% KEPADA RM20.47 JUTA

MHAB1990
Publish date: Thu, 23 Nov 2023, 07:12 PM

VARIA UMUM KEPUTUSAN SUKU KEDUA KUKUH DENGAN PENDAPATAN MENINGKAT 156% KEPADA RM20.47 JUTA

Pemerolehan dan Penjenamaan Semula PTM Menandakan Pertumbuhan Baru dan Strategik Kumpulan


KUALA LUMPUR, 23 NOVEMBER 2023Varia Berhad ("Varia" atau "Kumpulan"), yang berpengalaman dalam bidang pembinaan, pelaburan hartanah dan pembangunan hartanah, melakar era baharu dengan peningkatan yang ketara dalam prestasi kewangan S2 TK2024 dan pembangunan korporat yang strategik. Langkah transformatif Kumpulan termasuk pengambilalihan Pembinaan Teguh Maju Sdn Bhd ("PTM") dan penjenamaan semula dinamik kepada Varia Berhad.

Pada S2 TK2024, Varia Berhad mencatatkan peningkatan yang ketara dalam hasil dan keuntungan. Hasil melonjak sebanyak 156% kepada RM20.47 juta, dengan keuntungan sebelum cukai (PBT) sebanyak RM1.24 juta, mewakili pemulihan yang mengagumkan daripada kerugian tahun sebelumnya pada suku yang sama. Lonjakan prestasi kewangan ini disebabkan terutamanya oleh kejayaan segmen pembinaan, dengan sumbangan ketara daripada projek Serendah, Medical City UPM dan projek UDA Pulau Pinang.

Sepanjang enam bulan pertama TK2024, Varia Berhad mencapai hasil sebanyak RM40.42 juta dan PBT sebanyak RM1.43 juta, masing-masing mewakili peningkatan 124% dan 145% berbanding tempoh yang sama pada tahun sebelumnya. Segmen pembinaan telah menjadi pemacu utama pertumbuhan ketara ini.

Berbanding dengan suku sebelumnya yang terdekat, Kumpulan menyaksikan peningkatan hasil sebanyak 3% dan keuntungan yang besar sebelum kenaikan cukai sebanyak 549%. Angka-angka ini menekankan prestasi konsisten dan mantap bagi segmen pembinaan.

Untuk makluman, EGM Kumpulan pada 2 November 2023 telah mendapat restu daripada para pemegang saham untuk pengambilalihan PTM, satu perkembangan penting bagi Varia Berhad. Pengambilalihan ini, bernilai RM380.0 juta, memperkenalkan RM1.16 bilion pesanan tertunggak dan kontrak berpotensi bernilai kira-kira RM1.78 bilion PTM ke dalam portfolio Kumpulan. Komitmen PTM terhadap jaminan keuntungan sebanyak RM120.0 juta dalam tempoh tiga tahun kewangan akan datang mengukuhkan lagi kedudukan pasaran Varia.


Pengarah Urusan Varia Datuk Benson Lau


Pengarah Urusan Varia Datuk Benson Lau, menyatakan "Keputusan kewangan yang cemerlang pada Q2 TK2024 menandakan era transformatif bagi Varia Berhad, membuktikan dengan kepintaran strategik dan pertumbuhan yang teguh. Penjenamaan semula kami yang berjaya, ditambah dengan pengambilalihan penting PTM, menunjukkan bukan sahaja kejayaan tetapi satu lonjakan ke hadapan dalam perjalanan pertumbuhan kami yang bercita-cita tinggi. Perkembangan ini adalah bukti kepercayaan dan kepercayaan mendalam pemegang saham kami terhadap visi dan hala tuju strategik kami."

Beliau menambah, “Ketika kami meraikan suku yang luar biasa ini, tumpuan kami kekal teguh untuk memanfaatkan sinergi yang dibawa oleh PTM, seterusnya mempelbagaikan dan mengukuhkan segmen pembinaan dan pembangunan hartanah kami. Kami lebih komited berbanding sebelum ini untuk memacu inovasi, kecemerlangan dan kemampanan dalam operasi kami, memastikan pertumbuhan yang mampan dan mengukuhkan keyakinan pelabur. Masa depan Varia Berhad adalah cerah, dan kami teruja untuk memulakan perjalanan ini dengan sokongan tidak berbelah bahagi daripada para pemegang saham dan pasukan berdedikasi kami."

Pada 23 November 2023, 5:00 P.M., harga saham Varia Berhad ialah RM1.04 dengan permodalan pasaran RM70.0 juta.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment