Update

LYC Healthcare Umum Keputusan Kukuh S3 TK2024 Sebanyak RM36.0 Juta

MHAB1990
Publish date: Tue, 27 Feb 2024, 09:32 PM

LYC Healthcare Umum Keputusan Kukuh S3 TK2024 Sebanyak RM36.0 Juta

Prestasi Dipertingkat Kumpulan dalam Perniagaan Nutraseutikal dan Keuntungan Strategik Memacu Peningkatan Margin


KUALA LUMPUR, 27 FEBRUARI 2024LYC Healthcare Berhad (“LYC Healthcare” atau “Kumpulan”), penyedia utama penjagaan kesihatan komprehensif dan pakar dalam perkhidmatan penjagaan ibu dan anak, dengan sukacitanya mengumumkan keputusan kewangan bagi suku ketiga berakhir 31 Disember 2023 (“S3 TK2024”), sebanyak RM35.9 juta, peningkatan ketara daripada RM23.5 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya (“S3 TK2023”).



Pertumbuhan ini terutamanya disebabkan oleh tumpuan strategik Kumpulan terhadap perniagaan nutraseutikal dan hasil yang bermanfaat daripada pengubahsuaian pajakan. Walaupun menghadapi cabaran seluruh industri, LYC Healthcare berjaya mengecilkan Kerugian Sebelum Cukai (“LBT”) kepada RM1.2 juta, turun daripada RM1.8 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya, menekankan keberkesanan inisiatif operasi dan strategik Kumpulan.

Pada asas serantau, segmen Malaysia terus menyumbang dengan ketara kepada prestasi Kumpulan, menjana pendapatan RM24.0 juta bagi suku tersebut, meningkat daripada RM13.4 juta pada suku tahun sebelumnya. LBT dalam segmen ini menurun kepada RM2.0 juta daripada RM3.2 juta, mencerminkan hasil yang lebih baik daripada perniagaan nutraseutikal.

Di Singapura, operasi penjagaan kesihatan terus cemerlang, menjana pendapatan RM11.9 juta dan keuntungan sebelum cukai RM0.8 juta. Prestasi ini merupakan peningkatan dalam hasil berbanding tahun sebelumnya, walaupun terdapat sedikit penurunan dalam keuntungan sebelum cukai daripada RM1.5 juta, disumbangkan oleh pelaburan strategik dalam sektor penjagaan kesihatan rantau ini untuk rancangan pertumbuhan masa depan.

Secara kumulatif, untuk sembilan bulan berakhir 31 Disember 2023 (“9M TK2024”), LYC Healthcare mencatatkan pendapatan RM95.0 juta, meningkat daripada RM66.6 juta dalam tempoh yang sama tahun lepas. LBT Kumpulan meningkat dengan ketara kepada RM2.9 juta daripada RM6.4 juta, didorong oleh sumbangan daripada sumbangan jaminan keuntungan, keuntungan daripada pengubahsuaian pajakan, dan prestasi teguh dalam kedua-dua perniagaan penjagaan kesihatan Singapura dan sektor nutraseutikal.

Pada asas suku ke suku, hasil LYC Healthcare meningkat daripada RM32.4 juta pada suku sebelumnya kepada RM35.9 juta, dengan LBT mengecil kepada RM1.2 juta daripada RM2.0 juta, membuktikan lagi momentum prestasi Kumpulan yang kukuh.

Sui Dong Hoe, Pengarah Urusan merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan LYC Healthcare menyatakan keyakinan tentang hala tuju Kumpulan, dengan menyatakan, "Arah aliran positif yang kami perhatikan pada S3 TK2024 adalah petunjuk jelas bahawa LYC Healthcare berada di trajektori yang betul ke arah keuntungan dan pertumbuhan yang mampan. Pelaburan strategik kami, terutamanya dalam T&T Medical Group Pte Ltd (“T&T”) dan HC Orthopedic Surgery Pte Ltd (“HCOS”), dan peningkatan operasi mula membuahkan hasil. Pengambilalihan penuh T&T dan HCOS, ditambah dengan rancangan kami untuk menyenaraikan entiti ini di bawah LYC Medicare (Singapore) Pte Ltd di papan Catalist Bursa Singapura (“SGX”), mempamerkan komitmen kami untuk memanfaatkan peluang ini. Langkah-langkah ini adalah penting dalam mengukuhkan lagi kedudukan pasaran kami dan menyampaikan nilai kepada pihak berkepentingan kami."

Related Stocks
Market Buzz
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment