Update

Masverse Memperkenalkan Platform Blockchain

MHAB1990
Publish date: Tue, 23 Apr 2024, 04:14 PM

Masverse Memperkenalkan Platform Blockchain

MasChain Sedia Mendemokrasikan Teknologi Blockchain untuk Kerajaan, Perusahaan dan Industri


KUALA LUMPUR, 23 APRIL 2024 Masverse Sdn. Bhd., pakar blockchain perintis, (“Masverse” atau “Syarikat”), hari ini mengumumkan pelancaran MasChain, platform transformatif yang direka untuk merevolusikan ekosistem digital untuk kerajaan, perusahaan dan industri dengan meningkatkan keselamatan dan kebolehpercayaan transaksi melalui Bukti Pihak Berkuasa (Proof of Authority, PoA).


Kiri-Kanan: Koay Seong Jiann, Chief Financial Officer of Masverse Sdn. Bhd., Chew Kian Kok, Chief Executive Officer of Masverse Sdn. Bhd., Teh Lee Jie, Technology Lead of Masverse Sdn. Bhd.


Memanfaatkan rantaian PoA pertama, MasChain bersedia untuk mendemokrasikan teknologi blockchain dengan menyediakan penyelesaian pendigitalan token revolusioner merentas kerajaan dan industri, membuka potensi penuh aplikasi blockchain kepada pengamal dan pengguna untuk perlindungan aset pada rantaian. Melalui rangka kerja teras Substrat dan kontrak pintar palet sebagai komponen modular, MasChain boleh memberikan fleksibiliti dan kestabilan. Kebolehskalaan rangkaian dicapai melalui mekanisme konsensus PoA, yang sangat memudahkan keseluruhan proses dan membuka kemungkinan aplikasi blockchain masa hadapan.


Kiri-Kanan: Chew Kian Kok and Danesh Jothiprahasam


Pelancaran itu disaksikan oleh En. Danesh Jothiprahasam, Ketua Pelaburan Digital Domestik Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) dan En. Chew Kian Kok, Ketua Pegawai Eksekutif Masverse.

Masverse menandatangani dua Memorandum Perjanjian dengan GamBit Group Sdn. Bhd. untuk perkhidmatan perlindungan dompet yang dipertingkatkan dan ekosistem TCF dan Intelligence Traceability Sdn. Bhd. untuk pematuhan halal dan perkhidmatan kebolehkesanan produk kitar semula. Masverse turut menandatangani lima Memorandum Persefahaman dengan Vero AI Sdn. Bhd. Untuk mewujudkan Ekosistem Hab E-Halal dalam negara ASEAN, Jabo Plantation Sdn. Bhd. untuk pertanian pintar, kebolehkesanan dan tokenisasi Ladang Jaboticaba, JomStay Digital Technology Sdn. Bhd. untuk meningkatkan pelancongan, Accelerator Resources Sdn. Bhd. untuk program keahlian, dan Asia Digital Bank Ltd dalam pembangunan Web3 merentas penyelesaian kewangan di seluruh negara ASEAN dan Kesatuan Islam.

Ditubuhkan di Malaysia, Masverse berada di barisan hadapan dalam inovasi digital, mewujudkan infrastruktur blockchain Lapisan 1 dan ekosistem Web3 yang menjanjikan untuk merapatkan jurang antara teknologi semasa dan masa depan di mana kemajuan digital memberi manfaat secara universal. MasChain direka bentuk untuk memenuhi pelbagai keperluan dan aplikasi, daripada teknologi kewangan (fintech) dan pengurusan rantaian bekalan kepada identiti digital dan seterusnya, dan untuk pihak berkuasa dan perniagaan mendapat manfaat daripada penyelesaian blockchain. Dengan platform pensijilan dan Penyelesaian Kewangan Islam mereka, Maschain juga menyasarkan untuk memperkasakan individu dan perniagaan yang berkembang maju dalam era digital dengan memupuk penggunaan blockchain supaya mudah didekati dan berguna untuk semua orang di seluruh negara.

Dalam usaha untuk memudahkan penggunaan rantaian blok di negara ini, MasChain menawarkan penyepaduan bermakna dan onboarding berdasarkan kes penggunaan pelanggan, dikuasakan oleh rantaian serasi Mesin Maya Ethereum (EVM) dengan antara muka pengaturcaraan aplikasi lapisan perkhidmatan (API) serba boleh. Pendekatan ini membolehkan pelbagai perkhidmatan daripada perkhidmatan pengurusan token kepada perkhidmatan token tidak boleh digunakan (NFT) dan perkhidmatan jejak audit, yang terkandung dalam rangka kerja Blockchain-as-a-Service (BaaS) yang selamat. MasChain memberikan kerajaan dan perniagaan integrasi yang lancar sambil mengukuhkan keselamatan rangkaian dan mengurangkan transformasi teknologi yang kompleks. Pematuhan Islam utama dicapai dengan kebolehkesanan halal dan penyelesaian rantaian bekalan, memastikan ketelusan dalam keturunan transaksi.

Lee Jie, Ketua Teknologi Masverse berkata, “Hari ini, kami berada di ambang era baharu, di mana penggunaan inovatif teknologi blockchain yang dibenarkan awam ditetapkan untuk mentakrifkan semula rangka kerja operasi perusahaan dan kerajaan. MasChain mentakrifkan semula pendekatan kepada pengesahan identiti, keselamatan transaksi dan penyimpanan maklumat, disesuaikan untuk memenuhi keperluan khusus pelanggan dan dengan itu mengubah landskap siber Malaysia secara digital.”

Jothiprahasam, Ketua Pelaburan Digital Domestik MDEC berkata, “Penubuhan MasChain adalah bukti semangat inovatif yang berkembang maju dalam negara kita dan ekosistem digital yang lebih luas. Di MDEC, kami amat komited untuk memupuk dan memacu ekonomi digital Malaysia, dengan menekankan keterangkuman, kemampanan dan pertumbuhan. MasChain selaras dengan misi kami, merangkumi potensi teknologi untuk mencipta bukan sahaja nilai ekonomi, tetapi juga kemajuan masyarakat.”

“Pendekatan MasChain, blok yang dibenarkan awam yang disesuaikan khusus untuk perusahaan dan kerajaan, menandakan satu lonjakan yang ketara ke hadapan dalam cara kami membayangkan peranan teknologi digital dalam tadbir urus, perdagangan dan kesejahteraan masyarakat.”

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment