Update

Kerjasama Tex Cycle dan Evolusi Bersatu Lancar Kemudahan Pengurusan Sisa Berjadual Bersepadu Pertama di Sabah

MHAB1990
Publish date: Mon, 29 Apr 2024, 04:10 PM

Kerjasama Tex Cycle dan Evolusi Bersatu Lancar Kemudahan Pengurusan Sisa Berjadual Bersepadu Pertama di Sabah

Usahasama Bertujuan Menangani Bahaya Alam Sekitar, Mewujudkan Pekerjaan dan Memacu Pengurusan Sisa Mampan di Sabah


KOTA KINABALU, 29 NOVEMBER 2024– Tex Cycle Technology (M) Berhad (“Tex Cycle” or the “Group”), penyedia penyelesaian pengurusan sisa dan kitar semula yang mantap, dengan sukacitanya mengumumkan anak syarikat milik penuh Kumpulan, Tex Cycle Sdn. Bhd. (“TCSB”) telah bekerjasama dengan Evolusi Bersatu Sdn Bhd (“Evolusi Bersatu”) untuk melancarkan kemudahan pengurusan sisa berjadual bersepadu yang pertama di Sabah.


From L to R: Geraldine Hii Siaw Wei, Executive Director Tex Evolusi Waste Management Sdn Bhd & Group CFO Of Tex Cycle TECHNOLOGY (M) BERHAD, Mr Lee Hai Peng,  Executive Director Tex Cycle Technology (M) Berhad, Datuk Keh Chuan Seng, Executive Chairman Tex Cycle Technology (M) Berhad, Haji Muhamad Bin Haji Tolling,  Managing Director Of Tex Evolusi Waste Management Sdn Bhd, YB Datuk Phoong Jin Zhe, Minister of Industrial Development and Entrepreneurship (representing YAB Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Bin Haji Noor, Chief Minister of Sabah), Ybhg Datuk Seri Chiau Beng Teik, Executive Chairman, Chin Hin Group Berhad, Ybhg Datuk Harun Bin Ismail, CEO, Sabah Oil & Gas Development Corporation (SOGDC), Mr Terry Biusing, Director, OGSE & Corporate, SMJ Energy Sdn Bhd, Mr. Gary Dass, Executive Director Tex Evolusi Waste Management Sdn Bhd & Group CEO Of Tex Cycle Technology (M) Berhad


Tex Cycle Sdn Bhd, yang dilesenkan oleh Jabatan Alam Sekitar Malaysia, pakar dalam penyelesaian mampan untuk pengurusan sisa terjadual. Syarikat memastikan pematuhan dan kemampanan melalui kaedah kitar semula dan pemulihan lanjutan merentasi pelbagai industri di seluruh Malaysia. Evolusi Bersatu, yang terlibat terutamanya dalam sektor minyak dan gas (penyelenggaraan, pengubahsuaian dan pembinaan darat) di Sabah, melengkapkan landskap ini dengan menawarkan rangkaian dan kepakaran tempatannya.

Perasmian rasmi berlangsung di Hotel Hilton, Kota Kinabalu, dengan dihadiri YAB Datuk Seri Panglima Haji Hajiji bin Haji Noor, Ketua Menteri Sabah, menyerlahkan kepentingan pencapaian ini dalam menggalakkan kelestarian alam sekitar dan pertumbuhan ekonomi di rantau ini.

Kemudahan baharu itu, yang dibangunkan oleh Tex Evolusi Waste Management Sdn Bhd (“JV”), usaha sama antara Tex Cycle Sdn Bhd dan Evolusi Bersatu Sdn Bhd, direka bentuk untuk melengkapkan penyedia pengurusan sisa terjadual sedia ada. Ia mengutamakan proses rawatan sisa berpusat tempatan, bertujuan untuk mengurangkan kos dan pelepasan sambil memastikan pematuhan undang-undang dan tanggungjawab alam sekitar, berbanding menghantar sisa ke Semenanjung untuk diproses. Selain itu, kemudahan ini disesuaikan untuk melayani pelbagai industri dan menawarkan penyelesaian pengurusan sisa yang komprehensif, terutamanya dalam sektor minyak dan gas.

"Dengan pelancaran kemudahan pengurusan sisa berjadual bersepadu ini, kami mempromosikan pengurusan sisa yang mampan dan bertanggungjawab. Inisiatif ini merupakan satu pencapaian penting dalam komitmen kami untuk melindungi alam sekitar dan menyumbang kepada kesejahteraan masyarakat kita. Ia juga sejajar dengan Sabah. usaha yang lebih luas dalam mewujudkan lebih 150 peluang pekerjaan dan memulihara sumber semula jadi kami melalui pendekatan inovatif seperti konsep buaian ke buaian dan teknologi pemulihan dan kitar semula kami yang termaju, kami menyasarkan untuk memaksimumkan kecekapan sumber sambil meminimumkan kesan alam sekitar," kata Tuan Haji Muhamad bin. Haji Tolling, Pengarah Urusan Tex Evolusi Waste Management Sdn. Bhd.

Tex Evolusi Waste Management Sdn Bhd teruja untuk melabur dalam kemudahan ini, yang mewakili komitmen modal yang besar sebanyak RM100 juta, untuk menyambut era baharu bagi pengurusan sisa di Sabah, yang dijangka memulakan pembinaan pada Separuh Kedua 2024, dan akan beroperasi sepenuhnya menjelang S4 2025. Pelaburan yang besar ini menekankan dedikasi syarikat untuk memupuk pembangunan industri di rantau ini sambil mewujudkan peluang pekerjaan untuk pekerja mahir dan separuh mahir. Amalan inovatif kemudahan dan teknologi canggih itu ditetapkan untuk mewujudkan penanda aras baharu bagi pengurusan sisa, membuka jalan untuk penerokaan selanjutnya ke kawasan pengurusan sisa lain, termasuk sisa perbandaran.

Visi menyeluruh kemudahan itu selaras dengan komitmen Sabah terhadap matlamat pembangunan mampan, khususnya dalam bidang pengurusan sisa berjadual. Ia didedikasikan untuk mengurangkan risiko alam sekitar yang ditimbulkan oleh sisa berjadual dan melindungi alam sekitar asli negeri yang murni untuk generasi akan datang. Melalui advokasi proaktif dan kerjasama strategik, inisiatif ini bertujuan untuk menerapkan budaya tanggungjawab alam sekitar yang disesuaikan secara khusus dengan amalan pengurusan sisa berjadual merentas pelbagai industri yang beroperasi di Sabah.

YAB Datuk Seri Panglima Haji Hajiji bin Haji Noor, Ketua Menteri Sabah, memuji pelancaran kemudahan pengurusan sisa berjadual bersepadu, dengan menyatakan, "Kemudahan ini mewakili satu langkah penting dalam perjalanan kita ke arah Sabah yang lebih bersih dan mampan. Dengan mengutamakan alam sekitar Faktor , sosial dan tadbir urus (ESG) di samping pertumbuhan ekonomi, kami mewujudkan laluan untuk masa depan yang lebih cerah dan lebih hijau untuk negeri Inisiatif ini bukan sahaja sejajar dengan wawasan Sabah Maju Jaya kami, tetapi ia juga menyokong komitmen kami untuk memupuk amalan mampan. merentasi industri. Kami percaya ia akan menarik lebih ramai pelabur asing yang berkongsi nilai ESG kami."

Kejayaan penubuhan kemudahan pengurusan sisa terjadual perintis ini banyak berhutang kepada usaha kerjasama kerajaan tempatan dan pihak berkepentingan utama. Sumbangan mereka yang tidak ternilai telah memainkan peranan penting dalam menjayakan projek ini. Tex Evolusi Waste Management Sdn Bhd komited sepenuhnya untuk memanfaatkan kejayaan ini dengan terus memupuk perkongsian dan kerjasama dengan pihak berkepentingan, dengan matlamat utama untuk mengukuhkan kedudukannya sebagai penyedia penyelesaian pengurusan sisa yang komprehensif. Di sebalik impak ekonominya melalui penciptaan pekerjaan untuk pekerja mahir dan separa mahir, kemudahan itu juga menekankan komitmen terhadap penjagaan alam sekitar dengan mengurangkan risiko alam sekitar.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment