Update

Go Hub Capital Terima Kelulusan Bursa Securities Untuk Disenaraikan di Pasaran ACE

MHAB1990
Publish date: Wed, 08 May 2024, 12:47 PM

Go Hub Capital Terima Kelulusan Bursa Securities Untuk Disenaraikan di Pasaran ACE

IPO untuk Memacu Pengembangan dalam Sektor Pengangkutan Awam


KUALA LUMPUR, 08 MEI 2024Go Hub Capital Berhad (“Go Hub” atau “Syarikat”), penyedia penyelesaian teknologi maklumat (IT) pengangkutan, dengan sukacitanya mengumumkan hari ini bahawa ia telah menerima kelulusan daripada Bursa Malaysia Securities Berhad ( “Bursa Securities”) untuk disenaraikan di Pasaran ACE. Go Hub berbangga sebagai penyedia penyelesaian IT pengangkutan utama di Malaysia, menumpukan pada penyediaan penyelesaian IT yang disesuaikan (merangkumi sistem pembangunan perisian tersuai dan penyepaduan sistem perkakasan dan perisian) dengan rekod prestasi yang mantap dalam segmen bas dan rel. Go Hub juga meluaskan tawarannya untuk memasukkan perkhidmatan penyelenggaraan dan sokongan serta perkhidmatan pengurusan terminal untuk penyelesaian IT yang Go Hub hantarkan kepada pelanggannya.


Encik Tan Cherng Thong, Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Go Hub


Tawaran awam permulaan (“IPO”) mengikut pendedahan prospektus di laman web Bursa Securities terdiri daripada terbitan awam sebanyak 107,180,000 saham biasa baharu dalam Go Hub, dibahagikan seperti berikut:

·         20,000,000 saham tersedia untuk orang awam Malaysia;

·         12,000,000 dikhaskan untuk pengarah dan pekerja yang layak; dan

·         75,180,000 ditawarkan melalui penempatan persendirian kepada pelabur institusi dan terpilih.

IPO ini tidak melibatkan tawaran jualan dan penempatan kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri memandangkan syarikat pengendali, NSS IT Solution Sdn Bhd berstatus MSC Malaysia (kini dikenali sebagai Status Digital Malaysia).

Encik Tan Cherng Thong, Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Go Hub mengulas, “Memastikan penyenaraian di Pasaran ACE menandakan pencapaian penting untuk Go Hub sambil kami terus mengembangkan kehadiran pasaran kami dalam segmen pengangkutan tempatan. Ini sejajar dengan visi strategik kami untuk meningkatkan sistem pengangkutan awam tempatan kami melalui inovasi berterusan dan penyepaduan lancar pelbagai mod sistem pengangkutan awam dengan matlamat untuk meningkatkan pengalaman berulang-alik harian (dengan kebolehpercayaan, kemudahan dan kecekapan). Kami juga berhasrat untuk terus meningkatkan penawaran penyelesaian kami dan memberikan nilai yang lebih besar kepada pemegang kepentingan kami.”

Ketua Pegawai Eksekutif UOB Kay Hian Securities (M) Sdn Bhd, Encik David Lim berkata, “Kami teruja untuk menyokong Go Hub dalam cita-cita pertumbuhannya, dan kami percaya bahawa masa kini sesuai untuk mereka memanfaatkan pasaran IPO untuk dana. Sejak penubuhannya, Go Hub telah menunjukkan pertumbuhan yang luar biasa dan komitmen terhadap inovasi untuk merevolusikan sistem pengangkutan awam tempatan kami. Memandangkan rekod prestasinya yang mantap dan terbukti serta pengetahuan teknikal, kami amat percaya bahawa Go Hub bersedia untuk berkembang dan mengembangkan lagi jejaknya dalam rangkaian pengangkutan awam kami. IPO ini merupakan peristiwa penting yang menandakan trajektori ke hadapan yang menjanjikan untuk Go Hub kerana dana yang diperoleh daripada IPO akan digunakan terutamanya untuk meletakkan asas yang kukuh untuk pengembangan perniagaan Go Hub selanjutnya."

Perolehan daripada IPO akan diperuntukkan secara strategik untuk meningkatkan dan mengembangkan operasi Syarikat, dengan tumpuan utama untuk mengembangkan keupayaan teknikal dan operasinya serta untuk menyokong pengembangannya kepada segmen pasaran baharu.

UOB Kay Hian Securities (M) Sdn Bhd (“UOBKH”) ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Ejen Penempatan untuk Go Hub. Kepakaran dan sokongan UOBKH memainkan peranan penting dalam menavigasi kerumitan IPO Go Hub, memastikan penyenaraian yang berjaya yang akan memberi manfaat kepada pihak berkepentingan Syarikat dan menyumbang kepada kejayaan jangka panjang Go Hub.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment