Update

Hektar REIT Rekod Prestasi Operasi yang Teguh disokong oleh Peningkatan Kecekapan Operasi pada S1 TK2024

MHAB1990
Publish date: Thu, 23 May 2024, 09:07 PM

Hektar REIT Rekod Prestasi Operasi yang Teguh disokong oleh Peningkatan Kecekapan Operasi pada S1 TK2024


§  Mencatat pendapatan RM28.4 juta, meningkat 3.2% berbanding S4 TK2023

§  NPI meningkat 3.1% kepada RM14.4 juta, seiring dengan peningkatan prestasi portfolio

§  Mencapai portfolio kadar penghunian sebanyak 87.2% dengan pengembalian sewa positif sebanyak 3.5%


Kuala Lumpur, 23 Mei 2024Hektar Asset Management Sdn. Bhd., Pengurus Hektar Real Estate Investment Trust (“Hektar REIT”), dengan sukacitanya mengumumkan keputusan suku pertama bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2024 (“S1 TK2024”). Hektar REIT telah menunjukkan prestasi berdaya tahan dengan inisiatif strategik yang terus mengukuhkan kedudukan kewangannya dan meningkatkan nilai pemegang saham.

Untuk S1 TK2024, Hektar REIT mencatatkan hasil stabil sebanyak RM28.4 juta, daripada RM28.9 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya (“S1 TK2023”). Pendapatan Harta Bersih (“NPI”) berjumlah RM14.4 juta, daripada RM15.2 juta. Penurunan kecil ini disebabkan oleh inisiatif pencampuran semula penyewaan yang berterusan dan peningkatan kos utiliti masing-masing. Namun begitu, disokong oleh pengurusan operasi yang berkesan, Hektar REIT telah mengekalkan prestasi operasi yang stabil dengan Pendapatan Bersih Direalisasikan sebanyak RM5.1 juta.

Suku tahun ini menyaksikan pemulihan positif di semua pusat membeli-belah dengan pengembalian sewa keseluruhan direkodkan pada 3.5%. 34 pembaharuan dan penyewaan baharu yang membentuk sehingga 9.5% daripada kawasan boleh disewa bersih portfolio. Suku ke suku, hasil Hektar REIT meningkat 3.2% daripada RM27.5 juta kepada RM28.4 juta, dengan NPI meningkat seiring sebanyak 3.1% daripada kira-kira RM14.0 juta pada suku yang sama segera (“S4 TK2023”) sebagai hasil daripada peningkatan prestasi portfolio.

Bagi suku semasa dalam tinjauan, portfolio Hektar REIT mencapai kadar penghunian portfolio sebanyak 87.2%, manakala kadar penghunian terjamin adalah pada 88.5%. Angka yang menggalakkan itu terhasil daripada Inisiatif Peningkatan Aset (“AEI”) Hektar REIT yang berterusan dan strategi pajakan yang dipertingkatkan yang akan membawa kepada pemulihan yang lebih baik tahun ini dan seterusnya.

Pada masa ini, Subang Parade sedang menjalani latihan pengubahsuaian yang meluas yang melibatkan pengenalan penyewa utama baharu daripada kategori Hiburan/Riadah dan Kesihatan & Kecergasan, penggantian lif dan eskalator lama, peningkatan dalaman yang dijangka siap pada separuh pertama 2025 (“1H 2025”) dan diikuti dengan peningkatan persekitara dan inisiatif pembuatan tempat.

Tambahan pula, aplikasi mudah alih Hektar’s Loyalty yang ditunggu-tunggu kini berada di peringkat pembangunan akhir. Aplikasi mudah alih ini bertujuan untuk mengumpul pangkalan pelanggan baharu dan memberi ganjaran kepada pelanggan sedia ada dengan pelbagai diskaun oleh penyewa kami, memautkannya ke platform media sosial kami dan mempromosikan acara dan kempen di pusat membeli-belah.


Johari Shukri Jamil, Ketua Pegawai Eksekutif Pengurusan Aset Hektar


En. Johari Shukri bin Jamil, Ketua Pegawai Eksekutif Hektar Asset Management Sdn. Bhd. berkata, "Strategi kepelbagaian kami baru-baru ini adalah sejajar dengan objektif kami untuk memberikan pulangan yang menarik kepada pemegang unit kami dengan menyuntik aset dengan hasil akretif ke dalam Hektar REIT. Kami sedang giat mencari membina saluran pelaburan kami untuk meningkatkan hasil dan Aset Di Bawah Pengurusan (AUM) untuk pertumbuhan mampan jangka panjang Hektar REIT.”

Kepelbagaian;

Aset Di Bawah Pengurusan semasa Hektar REIT (“AUM”) terdiri daripada enam pusat beli-belah dan sebuah hotel, tersebar di seluruh Semenanjung Malaysia. Strategi kepelbagaian geografi telah menjadi petanda baik untuk Hektar REIT dan sejajar dengan strategi menyeluruh yang memfokuskan pada aset runcit dalam pasaran yang kurang mendapat perkhidmatan. Ketika Hektar REIT mara ke hadapan dalam landskap runcit yang semakin kompetitif, Hektar REIT telah memutuskan untuk meneruskan kepelbagaian portfolio aset. Pada Januari 2024, pemegang unit Hektar REIT meluluskan pindaan kepada Objektif Pelaburan REIT untuk memasukkan pelaburan dalam kelas aset lain di luar runcit, dan seterusnya meluluskan pemerolehan sulung Hektar REIT bagi aset bukan runcit iaitu Kolej Yayasan Saad Melaka, kediaman sepenuhnya dan bersama-sama. sekolah swasta yang menawarkan pendidikan berkualiti. Dengan sasaran untuk mempunyai sekurang-kurangnya 20% daripada portfolio terdiri daripada aset bukan runcit dalam tempoh 5 tahun akan datang, strategi kepelbagaian portfolio bersedia untuk mengukuhkan lagi daya tahan portfolio terhadap kitaran ekonomi, membolehkan Hektar REIT memberikan pulangan yang konsisten kepada kami. pemegang unit. Hasil daripada sekolah itu akan diiktiraf selepas selesai cadangan pemerolehan dan pajakan di atas, dan saiz Aset Di Bawah Pengurusan (“AUM”) Hektar REIT akan diperbesarkan kepada nilai RM1.4 bilion.

Terbitan RM500 juta Program Nota Jangka Sederhana;

Hektar REIT telah berjaya menerbitkan Nota Jangka Sederhana RM215.0 juta di bawah tahap sulungnya yang dijamin oleh Jaminan Kredit dan Kemudahan Pelaburan ("CGIF"), sebuah dana amanah yang dikendalikan oleh Asian Development Bank ("ADB"). Tranche Terjamin ini, diberi penarafan AAA oleh Agensi Penarafan Malaysia ("Penilaian RAM") telah mendapat minat yang ketara daripada pelabur institusi. Sejajar dengan Rangka Kerja Terbitan Bon Pelbagai Mata Wang ASEAN+3, terbitan ini bertujuan untuk menyokong inisiatif pembiayaan semula dan perbelanjaan modal Hektar REIT, melanjutkan profil hutangnya, mengoptimumkan struktur modalnya dan melaksanakan Inisiatif Peningkatan Aset (“AEI”) untuk Subang Parade.


Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment