Update

PUC Berhad Umum Pemerolehan Ke Atas Alevate Capital dan Alevate Solutions dengan Jaminan Keuntungan RM32 Juta

MHAB1990
Publish date: Mon, 10 Jun 2024, 06:59 PM

PUC Berhad Umum Pemerolehan Ke Atas Alevate Capital dan Alevate Solutions dengan Jaminan Keuntungan RM32 Juta

Pemerolehan Strategik Ditetapkan untuk Meningkatkan Martech, Fintech dan Teknologi Hiburan Kumpulan


KUALA LUMPUR, 10 JUN 2024 – PUC Berhad ("PUC" atau "Kumpulan"), sebuah kesetiaan inovatif kepada penebusan, e-dagang, pemasaran digital dan penyedia penyelesaian pembayaran digital, dengan sukacitanya mengumumkan pemeteraian  Perjanjian Utama ( “HOA”) untuk cadangan pengambilalihan 100% kepentingan ekuiti dalam Alevate Capital Sdn. Bhd. (“Alevate Capital”) dan Alevate Solutions Sdn. Bhd. (“Alevate Solutions”) daripada Eatcosys Sdn Bhd (“Eatcosys”), anak syarikat penuh Incite Innovation Sdn. Bhd. (“Incite”), dan Encik Tham Lih Chung. Kedua-dua Eatcosys dan Encik Tham Lih Chung secara kolektif dikenali sebagai vendor. Menurut laporan oleh HSBC dan KPMG bertajuk Emerging Giants in Asia Pacific", kedua-dua Eatcosys dan Presto, aplikasi pemasaran sosial revolusioner tempatan yang dikendalikan oleh PUC diiktiraf sebagai potensi unicorn.

Pengambilalihan strategik ini bernilai RM200 juta dan bersedia untuk memacu keupayaan PUC dengan menambah vertikal Teknologi Kewangan (“Fintech”) yang akan melengkapkan sektor Teknologi Pemasaran ("Martech") dan Teknologi Hiburan sedia ada. Penyepaduan ini akan membolehkan tiga bahagian mewujudkan sinergi dan meningkatkan penawaran perkhidmatan keseluruhan PUC dan kecekapan operasi, dengan jaminan keuntungan sehingga RM32 juta untuk dua tahun kewangan akan datang.

Alevate Capital, pemberi pinjaman digital yang dilesenkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (“KPKT”), menyediakan perkhidmatan pinjaman wang di bawah Akta Pemberi Pinjam Wang 1951. Alevate Capital dipandang tinggi oleh Perusahaan Kecil dan Sederhana (“PKS”) kerana cekap dan kebolehcapaian kredit yang mudah, kadar pembiayaan yang telus, onboarding yang diperkemas, penilaian kredit yang pantas dan proses dokumentasi yang dipermudahkan. Sementara itu, Alevate Solutions ialah penyelesaian teknologi, pengoptimuman operasi dan penyedia penyelesaian transformasi digital. Pemerolehan ini akan meningkatkan penawaran perkhidmatan dan kecekapan operasi PUC dengan ketara, melengkapkan penyelesaian sedia ada kepada pelanggan untuk menyediakan penyelesaian holistik dan bersepadu. Ini meletakkan PUC sebagai penyedia penyelesaian teknologi bersepadu yang dipertingkatkan, mampu menyampaikan perkhidmatan yang komprehensif dan lancar untuk memenuhi pelbagai keperluan pelanggannya.

Di bawah HOA, PUC akan menjelaskan RM100.0 juta pertama balasan pembelian melalui terbitan 800.0 juta saham PUC pada RM0.125 sesaham. Tambahan RM7.5 juta tunai akan dibayar sebaik sahaja Alevate Capital and Alevate Solutions mencapai Keuntungan Sebelum Cukai ("PBT") sebanyak RM16.0 juta dari 1 Julai 2024 hingga 30 Jun 2025. Baki selebihnya akan tertakluk kepada pencapaian tonggak jaminan keuntungan selanjutnya sebanyak RM32.0 juta dalam PBT dari 1 Julai 2024 hingga 30 Jun 2026.

 

Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif PUC, En. Cheong Chia Chou


Mengulas mengenai pengambilalihan itu, Encik Cheong Chia Chou, Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif PUC berkata, "Pengambilalihan ini mewakili satu langkah penting ke hadapan dalam strategi kami untuk meningkatkan keupayaan teknologi dan kehadiran pasaran kami. Dengan menyepadukan kepakaran Alevate dalam Fintech, kami bersedia untuk menyampaikan penyelesaian komprehensif yang memenuhi keperluan yang berkembang untuk pengguna akhir kami Jaminan keuntungan dan pertumbuhan hasil yang dijangka menggariskan komitmen kami untuk mencipta nilai pemegang saham.

 

Pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutif Alevate Capital and Alevate Solutions, En. Tham Lih Chung


Encik Tham Lih Chung, Pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutif Alevate Capital and Alevate Solutions, menambah, "Kami teruja untuk bergabung tenaga dengan PUC. Perkongsian ini membolehkan kami memanfaatkan kekuatan gabungan kami dalam Fintech dan Martech untuk menawarkan lebih inovatif dan bersepadu Penyelesaian kepada pelanggan kami, kami berhasrat untuk memacu nilai penting bagi pihak berkepentingan kami dan mewujudkan ekosistem teknologi yang mantap Dengan meningkatkan potensi PUC selepas bergabung tenaga, kami juga berhasrat untuk menyokong Kerajaan Malaysia dalam memupuk lebih banyak unicorn di dalam negara.

Memandang ke hadapan, PUC kekal optimistik tentang prospek prestasinya. Syarikat menjangkakan aliran hasil yang lebih baik dengan penyepaduan entiti yang baru diperoleh dan pembentukan perkongsian baharu. PUC komited untuk mengembangkan rangkaian rakan kongsi perniagaannya dan mendapatkan peluang perniagaan baharu, termasuk pasaran serantau yang berpotensi, untuk mencapai kedudukan yang mampan dan menguntungkan bagi Syarikat.

Related Stocks
Market Buzz
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment