Update

Tex Cycle Umum Perolehan Strategik Meridian World sebagai Peluasan Penyelesaian Pengurusan Sisa Terjadual

MHAB1990
Publish date: Thu, 13 Jun 2024, 01:05 PM

Tex Cycle Umum Perolehan Strategik Meridian World sebagai Peluasan Penyelesaian Pengurusan Sisa Terjadual

Meningkatkan Keupayaan dalam Pemprosesan Kimia dan Rawatan Air Sisa dengan Jaminan Keuntungan RM12.0 juta


KUALA LUMPUR, 13 JUN 2024Tex Cycle Technology (M) Berhad (“Tex Cycle” atau “Kumpulan”), penyedia penyelesaian pengurusan sisa dan kitar semula yang mantap, dengan sukacitanya mengumumkan pemerolehan strategik keseluruhan kepentingan ekuiti dalam Meridian World Sdn. Bhd. ("Dunia Meridian"). Pengambilalihan ini, bernilai RM 55 juta, termasuk jaminan keuntungan yang kukuh sebanyak RM12 juta untuk tahun kewangan 2024 (“TK2024”) dan tahun kewangan 2025 (“TK2025”), mengukuhkan komitmen Kumpulan terhadap pertumbuhan dan kemampanan kewangan.

Ditubuhkan pada tahun 1995, Meridian World berdiri sebagai pemain terkenal dalam penyelesaian kejuruteraan alam sekitar dan perkhidmatan perundingan, pakar dalam kawalan pencemaran air sisa dan udara, serta pengurusan sisa yang komprehensif. Terkenal dengan kepakaran pemprosesan kimia mereka, Meridian World mengendalikan kemudahan pemulihan sisa berjadual berlesen penuh yang mengendalikan segala-galanya daripada pengumpulan dan pengangkutan sisa kepada pemulihan besi buruk yang tercemar dengan minyak atau pelarut.

Pemerolehan Meridian World oleh Tex Cycle meningkatkan keupayaan Kumpulan dengan ketara, terutamanya dalam pemprosesan kimia dan pengurusan air sisa. Portfolio perkhidmatan Meridian yang teguh, termasuk kemudahan pemulihan sisa berjadual mereka dan teknologi kejuruteraan alam sekitar termaju, melengkapkan perkhidmatan pengurusan sisa Tex Cycle yang sedia ada. Penggabungan ini membolehkan Tex Cycle menawarkan rangkaian perkhidmatan yang lebih komprehensif, meliputi aspek pengurusan sisa dan alam sekitar yang lebih meluas.


Encik Gary Dass, Ketua Pengawai Eksekutif Kumpulan Tex Cycle


Encik Gary Dass A/L Anthony Francis, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Tex Cycle menyatakan, "Kami sangat teruja untuk mengumumkan pemerolehan strategik Meridian World, satu langkah yang meningkatkan keupayaan perkhidmatan kami dengan ketara merentasi spektrum pengurusan alam sekitar. Meridian World membawa kepada Tex Cycle merupakan kepakaran mendalam dalam pemprosesan bahan kimia dan pengurusan sisa terjadual, melengkapkan perkhidmatan teras kami dengan sempurna dan menyelaraskan dengan objektif kemampanan ini. Pemerolehan tersebut bukan sahaja meluaskan jangkauan operasi kami tetapi juga mengukuhkan komitmen kami untuk menyampaikan penyelesaian yang bertanggungjawab terhadap alam sekitar teruja dengan sinergi yang dicipta oleh perkongsian ini dan yakin ia akan memacu nilai yang besar untuk pemegang kepentingan kami dan menyumbang secara positif kepada matlamat alam sekitar Malaysia."

Dengan menggabungkan penyelesaian pengurusan sisa inovatif Meridian, Tex Cycle kini boleh memenuhi keperluan industri yang lebih luas. Peningkatan strategik ini bukan sahaja meluaskan keupayaan operasi Tex Cycle tetapi juga mengukuhkan kedudukan pasarannya, membuka jalan bagi peningkatan inovasi, kecemerlangan operasi dan pertumbuhan dalam industri pengurusan alam sekitar.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment